§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon ustanovuje
a)
princípy, ciele, podmienky, rozsah, obsah, formy a organizáciu výchovy a vzdelávania
v školách a v školských zariadeniach, stupne vzdelania, prijímanie na výchovu a vzdelávanie,
ukončovanie výchovy a vzdelávania, poskytovanie odbornej výchovno-poradenskej a terapeuticko-výchovnej
starostlivosti,
b)
dĺžku a plnenie povinnej školskej dochádzky,
c)
vzdelávacie programy na štátnej úrovni a výchovno-vzdelávacie programy na školskej
úrovni,
d)
sústavu škôl a školských zariadení,
e)
práva a povinnosti škôl a školských zariadení,
f)
práva a povinnosti detí a žiakov,
g)
práva a povinnosti rodičov alebo inej fyzickej osoby než rodiča, ktorá má dieťa zverené
do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia
súdu (ďalej len „zákonný zástupca“), alebo práva a povinnosti zástupcu zariadenia,
v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné opatrenie
alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody (ďalej len
„zástupca zariadenia“).
§ 2
Základné pojmy
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
dieťaťom fyzická osoba, ktorá sa zúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese v materskej
škole, alebo fyzická osoba pred začatím plnenia povinnej školskej dochádzky alebo
fyzická osoba, ktorá vystupuje vo vzťahu k svojmu zákonnému zástupcovi, alebo fyzická
osoba, ktorá sa priamo nezúčastňuje výchovno-vzdelávacieho procesu v škole,
b)
školskou spôsobilosťou súhrn psychických, fyzických a sociálnych schopností, ktorý
dieťaťu umožňuje stať sa žiakom a je predpokladom absolvovania výchovno-vzdelávacieho
programu základnej školy,
c)
žiakom fyzická osoba, ktorá sa zúčastňuje na výchovno-vzdelávacom procese v základnej
škole, strednej škole, v škole pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami a základnej umeleckej škole,
d)
uchádzačom fyzická osoba, ktorá má záujem o výchovu a vzdelávanie v škole alebo v
školskom zariadení podľa tohto zákona,
e)
absolventom fyzická osoba, ktorá ukončila príslušný stupeň vzdelania,
f)
výchovou komplexný proces učenia a socializácie zameraný na dieťa alebo žiaka s cieľom
rozvíjať jeho osobnosť po stránke telesnej a duševnej,
g)
vzdelávaním cielene organizovaný a realizovaný proces výchovného a vzdelávacieho
pôsobenia a učenia zameraného na rozvoj dieťaťa alebo žiaka v súlade s jeho predpokladmi
a podnetmi, ktoré stimulujú jeho vlastnú snahu stať sa harmonickou osobnosťou,
h)
výchovno-vzdelávacou potrebou požiadavka na zabezpečenie podmienok, organizácia a
realizácia výchovno-vzdelávacieho procesu spôsobom, ktorý primerane zodpovedá potrebám
telesného, psychického a sociálneho vývinu detí alebo žiakov,
i)
špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou požiadavka na úpravu podmienok, obsahu,
foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní pre dieťa alebo žiaka, ktoré vyplývajú
z jeho zdravotného znevýhodnenia alebo nadania alebo jeho vývinu v sociálne znevýhodnenom
prostredí, uplatnenie ktorých je nevyhnutné na rozvoj schopností alebo osobnosti dieťaťa
alebo žiaka a dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania a primeraného začlenenia do
spoločnosti,
j)
dieťaťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakom so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami dieťa alebo žiak uvedený v písmenách k) až q), ktorý
má zariadením výchovného poradenstva a prevencie diagnostikované špeciálne výchovno-vzdelávacie
potreby, okrem detí umiestnených do špeciálnych výchovných zariadení na základe rozhodnutia
súdu,
1)
k)
dieťaťom so zdravotným znevýhodnením alebo žiakom so zdravotným znevýhodnením dieťa
so zdravotným postihnutím alebo žiak so zdravotným postihnutím, dieťa choré alebo
zdravotne oslabené alebo žiak chorý alebo zdravotne oslabený, dieťa s vývinovými poruchami
alebo žiak s vývinovými poruchami, dieťa s poruchou správania alebo žiak s poruchou
správania,
l)
dieťaťom so zdravotným postihnutím alebo žiakom so zdravotným postihnutím dieťa alebo
žiak s mentálnym postihnutím, sluchovým postihnutím, zrakovým postihnutím, telesným
postihnutím, s narušenou komunikačnou schopnosťou, s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi
vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím,
m)
dieťaťom chorým alebo zdravotne oslabeným alebo žiakom chorým alebo zdravotne oslabeným
dieťa alebo žiak s ochorením, ktoré je dlhodobého charakteru, a dieťa alebo žiak vzdelávajúci
sa v školách pri zdravotníckych zariadeniach,
n)
dieťaťom s vývinovými poruchami alebo žiakom s vývinovými poruchami dieťa alebo žiak
s poruchou aktivity a pozornosti; dieťa alebo žiak s vývinovou poruchou učenia,
o)
dieťaťom s poruchou správania alebo žiakom s poruchou správania dieťa alebo žiak
s narušením funkcií v oblasti emocionálnej alebo sociálnej okrem dieťaťa alebo žiaka
uvedeného v písmene n),
p)
dieťaťom zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo žiakom zo sociálne znevýhodneného
prostredia dieťa alebo žiak žijúci v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné,
ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových,
emocionálnych vlastností dieťaťa alebo žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje
mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj jeho osobnosti,
q)
dieťaťom s nadaním alebo žiakom s nadaním dieťa alebo žiak, ktorý má nadpriemerné
schopnosti v intelektovej oblasti, v oblasti umenia alebo športu alebo v týchto oblastiach
dosahuje v porovnaní s rovesníkmi mimoriadne výkony a prostredníctvom výchovy a vzdelávania
sa jeho nadanie cielene rozvíja,
r)
poslucháčom fyzická osoba, ktorá sa zúčastňuje vzdelávania v jazykovej škole,
s)
školskou integráciou výchova a vzdelávanie detí alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami v triedach škôl a školských zariadení určených pre deti alebo žiakov bez
špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb,
t)
kompetenciou preukázaná schopnosť využívať vedomosti, zručnosti, postoje, hodnotovú
orientáciu a iné spôsobilosti na predvedenie a vykonávanie funkcií podľa daných štandardov
v práci, pri štúdiu, v osobnom a odbornom rozvoji jedinca a pri jeho aktívnom zapojení
sa do spoločnosti, v budúcom uplatnení sa v pracovnom a mimopracovnom živote a pre
jeho ďalšie vzdelávanie,
u)
vzdelávacou oblasťou okruh, do ktorého patrí problematika príbuzných školských predmetov
rámcového učebného plánu,
v)
odborom vzdelávania alebo skupinami odborov vzdelávania ucelená forma vzdelávania
v oblasti poznania, ktorá môže byť predmetom výchovy a vzdelávania, určená konkrétnymi
cieľmi vzdelávania, vymedzeným obsahom, rozsahom vedomostí, schopností, zručností
a dĺžkou vzdelávania a stupňom vzdelania, ktoré poskytuje; v stredných školách sa
odbory vzdelávania členia podľa stupňa vzdelania, ktorý poskytujú, na učebné odbory
a študijné odbory,
w)
stupňom vzdelania štátom uznaná úroveň vedomostí, zručností a schopností dosiahnutá
úspešným absolvovaním uceleného vzdelávacieho programu alebo jeho časti ako predpoklad
pokračovania v ďalšom vzdelávaní alebo uplatnenia sa na trhu práce,
x)
školou alebo školským zariadením výchovno-vzdelávacia inštitúcia zriadená podľa osobitného
predpisu,
2)
y)
informovaným súhlasom písomný súhlas fyzickej osoby, v ktorom sa okrem jej vlastnoručného
podpisu uvedie, že táto osoba bola riadne poučená o dôsledkoch jej súhlasu,
z)
katalógom cieľových požiadaviek dokument, ktorý určuje požiadavky na vedomosti, zručnosti
a schopnosti žiakov na maturitnú skúšku,
§ 3
Princípy výchovy a vzdelávania
Výchova a vzdelávanie podľa tohto zákona sú založené na princípoch
a)
bezplatnosti vzdelania v materských školách jeden rok pred plnením povinnej školskej
dochádzky,
b)
bezplatnosti vzdelania v základných školách a v stredných školách zriadených orgánom
miestnej štátnej správy v školstve, ústredným orgánom štátnej správy alebo orgánom
územnej samosprávy (ďalej len „štátna škola“),
c)
rovnoprávnosti prístupu k výchove a vzdelávaniu so zohľadnením výchovno-vzdelávacích
potrieb jednotlivca a jeho spoluzodpovednosti za svoje vzdelávanie,
d)
zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie,
e)
rovnocennosti a neoddeliteľnosti výchovy a vzdelávania vo výchovno-vzdelávacom procese,
f)
celoživotného vzdelávania,
g)
výchovného poradenstva podľa
§ 130,
h)
slobodnej voľby vzdelávania s prihliadnutím na očakávania a predpoklady detí a žiakov
v súlade s možnosťami výchovno-vzdelávacej sústavy,
i)
zdokonaľovania procesu výchovy a vzdelávania podľa výsledkov dosiahnutých v oblasti
vedy, výskumu a vývoja,
j)
prípravy na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia a znášanlivosti,
rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami
a náboženskej tolerancie,
k)
kontroly a hodnotenia kvality výchovy a vzdelávania a kvality výchovno-vzdelávacej
sústavy,
l)
integrácie výchovno-vzdelávacej sústavy Slovenskej republiky do európskeho vzdelávacieho
priestoru so zreteľom na vlastné skúsenosti a tradície,
m)
posilnenia výchovnej stránky výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom všetkých
vyučovacích predmetov, ale aj špecifickými výchovnými zamestnaniami zameranými na
rozvoj citov a emócií, motivácie a záujmov, socializácie a komunikácie, na sebakontrolu
a sebariadenie, na mravné hodnoty a tvorivosť,
n)
vyváženého rozvoja všetkých stránok osobnosti dieťaťa a žiaka v školskom vzdelávaní,
o)
zákazu poskytovania alebo sprístupňovania informácií alebo zneužívania informačných
prostriedkov, ktoré by mohli viesť k narušovaniu mravnosti
3) alebo k podnecovaniu k národnostnej, rasovej a etnickej nenávisti
4) alebo k ďalším formám intolerancie,
p)
rovnoprávnosti postavenia škôl a školských zariadení bez rozdielu zriaďovateľa,
q)
rovnocennosti vzdelania získaného v štátnych školách, v školách zriadených štátom
uznanou cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou (ďalej len „cirkevná škola“) a v školách
zriadených inou fyzickou osobou alebo právnickou osobou (ďalej len „súkromná škola“),
r)
zákazu používania všetkých foriem telesných trestov a sankcií vo výchove a vzdelávaní.
§ 4
Ciele výchovy a vzdelávania
Cieľom výchovy a vzdelávania je umožniť dieťaťu alebo žiakovi
a)
získať vzdelanie podľa tohto zákona,
b)
získať kompetencie, a to najmä v oblasti komunikačných schopností, ústnych spôsobilostí
a písomných spôsobilostí, využívania informačno-komunikačných technológií, komunikácie
v štátnom jazyku, materinskom jazyku a cudzom jazyku, matematickej gramotnosti, a
kompetencie v oblasti technických prírodných vied a technológií, k celoživotnému učeniu,
sociálne kompetencie a občianske kompetencie, podnikateľské schopnosti a kultúrne
kompetencie,
c)
ovládať anglický jazyk a aspoň jeden ďalší cudzí jazyk a vedieť ich používať,
d)
naučiť sa správne identifikovať a analyzovať problémy a navrhovať ich riešenia a
vedieť ich riešiť,
e)
rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké psychomotorické schopnosti, aktuálne
poznatky a pracovať s nimi na praktických cvičeniach v oblastiach súvisiacich s nadväzujúcim
vzdelávaním alebo s aktuálnymi požiadavkami na trhu práce,
f)
posilňovať úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám a tradíciám
štátu, ktorého je občanom, k štátnemu jazyku, k materinskému jazyku a k svojej vlastnej
kultúre,
g)
získať a posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám ustanoveným
v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd,
5) ako aj úctu k zákonom a osobitne vzťah k prevencii a zamedzeniu vzniku a šírenia
kriminality a inej protispoločenskej činnosti,
h)
pripraviť sa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti, v duchu porozumenia a znášanlivosti,
rovnosti muža a ženy, priateľstva medzi národmi, národnostnými a etnickými skupinami
a náboženskej tolerancie,
i)
naučiť sa rozvíjať a kultivovať svoju osobnosť a celoživotne sa vzdelávať, pracovať
v skupine a preberať na seba zodpovednosť,
j)
naučiť sa kontrolovať a regulovať svoje správanie, starať sa a chrániť svoje zdravie
vrátane zdravej výživy a životné prostredie a rešpektovať všeľudské etické hodnoty,
k)
získať všetky informácie o právach dieťaťa a spôsobilosť na ich uplatňovanie.