178/1968 Zb.

Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1969 do 31.12.2003

Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.

178
VYHLÁŠKA
predsedu vlády
zo 17. decembra 1968,
ktorou sa uverejňuje opatrenie Ústrednej rady odborov o zmenách v organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov
Predseda vlády vyhlasuje podľa § 63 ods. 1 zákona č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov pripojené opatrenie Ústrednej rady odborov zo 4. decembra 1968 o zmenách v organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov.
Ing. Černík v. r.
OPATRENIE
Ústrednej rady odborov
zo 4. decembra 1968
o zmenách v organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov
Ústredná rada odborov so súhlasom vlády Československej socialistickej republiky ustanovuje podľa § 63 zákona č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov v znení zákona č. 16/1959 Zb. (ďalej len "zákon") a podľa čl. 13 písm. h) a čl. 42 stanov Revolučného odborového hnutia:
Čl. I
Opatrenie Ústrednej rady odborov z 22. decembra 1958 o organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov uverejnené vyhláškou predsedu vlády č. 91/1958 Zb. v znení vyhlášok č. 191/1960 Zb. a č. 6/1967 Zb. (ďalej len „opatrenie") sa mení a dopĺňa takto:
1.
Ustanovenie § 2 znie:
„§ 2
Nemocenské poistenie pracovníkov a občanov postavených im v nemocenskom poistení na roveň (ďalej len „nemocenské poistenie") sa vykonáva v závodoch a na orgánoch Revolučného odborového hnutia určených v ďalších častiach tohto opatrenia.“.
2.
Druhá časť znie:
„Druhá časť
Orgány nemocenského poistenia a ich úlohy
§ 7
Orgány v závode
(1)
Závodný výbor riadi vykonávanie nemocenského poistenia v závode a dbá na to, aby sa uskutočňovalo podľa platných predpisov v súlade so záujmami pracujúcich a aby sa s jeho prostriedkami riadne hospodárilo.
(2)
Ako orgán závodného výboru pri vykonávaní nemocenského poistenia pôsobí komisia národného poistenia. Ak sú v závode zriadené dielenské výbory Revolučného odborového hnutia, pôsobia pri vykonávaní nemocenského poistenia ako ich orgány aj dielenské komisie národného poistenia. Tieto orgány rozhodujú najmä o dávkach podľa ďalších ustanovení opatrenia a podľa predpisov o dávkach.*) Ak nie je komisia národného poistenia (dielenská komisia národného poistenia) zriadená, vykonáva jej pôsobnosť závodný (dielenský) výbor priamo.
(3)
Odborové orgány uvedené v predchádzajúcich odsekoch vykonávajú v závode aj pôsobnosť, ktorá Revolučnému odborovému hnutiu patrí pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení.**)
(4)
O zriaďovaní komisií národného poistenia uvedených v odseku 2 a o spôsobe konania a uznášania odborových orgánov v závode vo veciach nemocenského poistenia platia organizačné smernice Revolučného odborového hnutia. Výdavky spojené s činnosťou orgánov podľa predchádzajúcich odsekov uhrádza závodný výbor z vlastných prostriedkov.
(5)
Pri vykonávaní nemocenského poistenia v závode závod spolupôsobí podľa ustanovení v ďalších častiach opatrenia a v predpisoch o dávkach.*)
§ 8
Správa nemocenského poistenia
(1)
Úlohy, ktoré patria Revolučnému odborovému hnutiu v nemocenskom poistení a uskutočňujú sa mimo závodov, plní Správa nemocenského poistenia (ďalej len „Správa") zriadená Ústrednou radou odborov.***)
(2)
Správa sa podieľa ako orgán Revolučného odborového hnutia aj na úlohách, ktoré Revolučnému odborovému hnutiu patria pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení.
(3)
Správa je oprávnená vo svojom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa, vystupovať pred súdmi a inými štátnymi orgánmi, žalovať a byť žalovaná.†)
(4)
Pôsobnosť Správy vykonávajú:
- okresné správy nemocenského poistenia zriadené pre okresy (ďalej len „okresná správa"),
- krajské správy nemocenského poistenia zriadené pre kraje (ďalej len „krajská správa"),
- Česká správa nemocenského poistenia (ďalej len „Česká správa") so sídlom v Prahe,
- Slovenská správa nemocenského poistenia (ďalej len „Slovenská správa") so sídlom v Bratislave,
- Ústredná správa nemocenského poistenia (ďalej len „Ústredná správa") so sídlom v Prahe.
(5)
Okresné a krajské správy v Českej socialistickej republike sú podriadené Českej správe, v Slovenskej socialistickej republike Slovenskej správe, pričom okresné správy sú priamo podriadené krajským správam.
(6)
Náklady na činnosť Českej správy a okresných a krajských správ v Českej socialistickej republike sa uhrádzajú z rozpočtu Českej správy. Náklady na činnosť Slovenskej správy a okresných a krajských správ v Slovenskej socialistickej republike sa uhrádzajú z rozpočtu Slovenskej správy. Náklady na činnosť Ústrednej správy sa uhrádzajú z rozpočtov Českej správy a Slovenskej správy.
§ 9
Okresná správa
(1)
Okresná správa je riadiacim a kontrolným orgánom nemocenského poistenia v okrese, pre ktorý je zriadená. Pritom v okruhu svojej pôsobnosti najmä
a)
riadi vykonávanie nemocenského poistenia;
b)
zabezpečuje na úseku nemocenského poistenia jednotný postup a dodržiavanie socialistickej zákonnosti;
c)
vybavuje pripomienky, sťažnosti a dotazy občanov a organizácií;
d)
vyvíja informačnú a inštruktážnu činnosť a školí odborový aktív o otázkach nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia;
e)
kontroluje vykonávanie nemocenského poistenia a hospodárenie s jeho prostriedkami v závodoch;
f)
rozhoduje o odvolaniach proti rozhodnutiam orgánov nemocenského poistenia v závodoch v dávkových veciach nemocenského poistenia;
g)
rozhoduje o otázkach poistného pomeru (§ 43 ods. 1);
h)
ukladá platenie prirážky k poistnému nemocenského poistenia podľa § 27;
i)
obhajuje záujmy nemocenského poistenia a zastupuje Správu; koná v týchto veciach so štátnymi orgánmi a organizáciami;
j)
vykonáva nemocenské poistenie pracovníkov malých závodov;
k)
plní ďalšie úlohy, ktoré na ňu v rámci svojej pôsobnosti preniesla Česká správa alebo Slovenská správa.
(2)
Okresná správa je príslušná pre závody a malé závody, ktoré majú sídlo v obvode jej pôsobnosti.
(3)
Okresná správa v rámci pôsobnosti, ktorá Revolučnému odborovému hnutiu patrí pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení, prerokúva tieto otázky s príslušnými orgánmi okresného národného výboru a inými orgánmi a spoločenskými organizáciami v okrese a spolupôsobí vo veciach starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a pri ich kontrole.
(4)
Na čele okresnej správy je správna komisia a vedúci.
(5)
Správna komisia sa skladá z volených zástupcov odborových zväzov pôsobiacich v okrese. Zo svojho stredu si volí predsedu a podpredsedu. Správna komisia prerokúva otázky zásadnej povahy, plány činnosti a správy o výsledkoch činnosti, ako aj otázky, prerokovanie ktorých si vyžiada, a otázky, ktoré jej vedúci predloží. Správna komisia rozhoduje:
a)
o odvolaniach proti rozhodnutiam vo veciach nemocenského poistenia [odsek 1 písm. f)];
b)
o opatreniach na odstránenie tvrdostí podľa § 63 ods. 3 zákona, pokiaľ toto rozhodovanie je v jednotlivých prípadoch zverené okresnej správe.
(6)
Vedúcich okresných správ na území Českej socialistickej republiky a ich zástupcov poveruje touto funkciou a odvoláva ich z nej riaditeľ Českej správy, na území Slovenskej socialistickej republiky riaditeľ Slovenskej správy. Vedúci koná za okresnú správu a môže tým poveriť aj iných pracovníkov okresnej správy. Vedúci pozastaví vykonanie uznesenia správnej komisie, ak predpokladá, že je protiprávne, a predloží ho bez meškania krajskej správe; jej stanovisko je pre okresnú správu záväzné.
§ 9a
Krajská správa
(1)
Krajská správa je riadiacim a kontrolným orgánom nemocenského poistenia v kraji, pre ktorý je zriadená. Pritom v okruhu svojej pôsobnosti najmä
a)
stará sa o riadne vykonávanie nemocenského poistenia a riadi činnosť okresných správ;
b)
zabezpečuje v nich na úseku nemocenského poistenia jednotný postup a dodržiavanie socialistickej zákonnosti;
c)
vyvíja informačnú a inštruktážnu činnosť a organizuje a vykonáva školenie pracovníkov Správy a odborového aktívu o otázkach nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia;
d)
kontroluje vykonávanie nemocenského poistenia a hospodárenie s jeho prostriedkami na okresných správach i v závodoch;
e)
rozhoduje o odvolaniach proti rozhodnutiam okresných správ [§ 9 ods. 1 písm. f) až h)];
f)
obhajuje záujmy nemocenského poistenia a zastupuje Správu, koná v týchto veciach so štátnymi orgánmi a organizáciami;
g)
vedie register závodov, v ktorých sa vykonáva nemocenské poistenie, a evidenciu malých závodov;
h)
vyberá, predpisuje a vymáha poistné a penále, vyberá a vymáha prirážku k poistnému;
i)
spracúva a kontroluje výkazy predkladané závodmi, spravuje prostriedky nemocenského poistenia, na základe zistených závad predpisuje závodom a malým závodom na úhradu sumy, o ktoré boli tieto prostriedky skrátené, a vymáha ich od nich; zisťuje aj iné škody vzniknuté pri vykonávaní nemocenského poistenia a vymáha ich náhrady;
j)
vedie účtovníctvo nemocenského poistenia a zostavuje predpísané účtovné výkazy;
k)
pripravuje podklady pre zostavenie rozpočtu nemocenského poistenia a kontroluje jeho plnenie;
l)
plní ďalšie úlohy, ktoré na ňu v rámci svojej pôsobnosti preniesla Česká správa alebo Slovenská správa.
(2)
Krajská správa je príslušná pre okresné správy, závody a malé závody, ktoré majú sídlo v obvode jej pôsobnosti.
(3)
Krajská správa v rámci pôsobnosti, ktorá Revolučnému odborovému hnutiu patrí pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení, prerokúva tieto otázky s príslušnými orgánmi národných výborov i s inými orgánmi a spoločenskými organizáciami v kraji a spolupôsobí vo veciach starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a pri ich kontrole.
(4)
Na čele krajskej správy je správna komisia a vedúci.
(5)
Správna komisia sa skladá z volených zástupcov odborových zväzov pôsobiacich v kraji. Zo svojho stredu si volí predsedu a podpredsedu. Správna komisia prerokúva otázky zásadnej povahy, plány činnosti a správy o výsledkoch činnosti, ako aj otázky, prerokovanie ktorých si vyžiada, a otázky, ktoré jej vedúci predloží. Správna komisia rozhoduje:
a)
o odvolaniach proti rozhodnutiam vo veciach nemocenského poistenia [§ 9 ods. 1 písm. f) až h)];
b)
o opatreniach na odstránenie tvrdostí podľa § 63 ods. 3 zákona, pokiaľ toto rozhodovanie je v jednotlivých prípadoch zverené krajskej správe.
(6)
Vedúcich krajských správ na území Českej socialistickej republiky a ich zástupcov poveruje touto funkciou a odvoláva ich z nej riaditeľ Českej správy, na území Slovenskej socialistickej republiky riaditeľ Slovenskej správy. Vedúci koná za krajskú správu a môže tým poveriť aj iných pracovníkov krajskej správy, prípadne aj vedúceho niektorej okresnej správy v obvode svojej pôsobnosti. Vedúci pozastaví vykonanie uznesenia alebo rozhodnutia správnej komisie, ak predpokladá, že je protiprávne, a predloží ho bez meškania nadriadenej Českej správe alebo Slovenskej správe; jej stanovisko je pre krajskú správu záväzné.
(7)
Na území hlavného mesta Prahy patrí pôsobnosť krajskej správy Pražskej správe nemocenského poistenia (ďalej len „Pražská správa"); na území hlavného mesta Slovenska Bratislavy patrí táto pôsobnosť Bratislavskej správe nemocenského poistenia (ďalej len „Bratislavská správa"). Kde sa v predpisoch o nemocenskom poistení hovorí o krajskej správe, rozumie sa tým aj Pražská správa a Bratislavská správa. Pražskej správe a Bratislavskej správe patrí v obvodoch mesta aj pôsobnosť okresných správ; vykonávajú pritom aj nemocenské poistenie pracovníkov malých závodov. Za tým účelom sa pre jednotlivé mestské obvody v Prahe a v Bratislave zriaďujú obvodné komisie.
§ 10
Vrcholné orgány nemocenského poistenia
(1)
Ústredná rada odborov vykonáva funkciu vrcholného orgánu nemocenského poistenia ustanovenú v § 54 zákona jednak priamo, jednak prostredníctvom vrcholných národných všeodborových orgánov a Českej správy, Slovenskej správy a Ústrednej správy.
(2)
Ústredná rada odborov
a)
prerokúva zásady základných koncepcií, výhľadov a perspektív nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a zaujíma k nim stanoviská;
b)
prerokúva zásady federálnych právnych úprav v odbore nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a zaujíma k nim stanoviská;
c)
vydáva na základe zákonných splnomocnení právne predpisy o nemocenskom poistení;
d)
prerokúva správy o stave a vývoji nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a prijíma k nim závery;
e)
rokuje o otázkach, prerokovanie ktorých si vyžiada;
f)
vymenúva a odvoláva riaditeľa Ústrednej správy a jeho zástupcu.
(3)
Vrcholné národné všeodborové orgány
a)
prerokúvajú koncepčné otázky nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia vo svojej oblasti a zaujímajú k nim stanoviská;
b)
prerokúvajú návrhy na úpravy nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a zaujímajú k nim stanoviská;
c)
prerokúvajú a schvaľujú návrhy plánov a rozpočtov nemocenského poistenia a výsledky jeho hospodárenia;
d)
rokujú o otázkach, prerokovanie ktorých si vyžiadajú;
e)
vymenúvajú a odvolávajú riaditeľa Českej správy a riaditeľa Slovenskej správy a ich zástupcov a členov správnych zborov Českej správy a Slovenskej správy z radov odborníkov navrhnutých vedeckými a odbornými inštitúciami.
§ 10a
Česká správa a Slovenská správa
(1)
Úlohy Správy, ktoré presahujú pôsobnosť krajských a okresných správ, vykonáva v Českej socialistickej republike Česká správa, v Slovenskej socialistickej republike Slovenská správa. Česká správa a Slovenská správa je v oblasti svojej pôsobnosti riadiacim a kontrolným orgánom nemocenského poistenia.
(2)
Pri výkone svojej pôsobnosti Česká správa a Slovenská správa najmä
a)
riadi nemocenské poistenie a činnosť všetkých podriadených organizačných zložiek Správy;
b)
plní výskumné úlohy v nemocenskom poistení, vykonáva rozbory jeho stavu a vývoja a zúčastňuje sa na perspektívnych štúdiách o jeho rozvoji, na spracovaní dlhodobých výhľadov a na príprave návrhov zásadných úprav;
c)
v rámci pôsobnosti, ktorá Revolučnému odborovému hnutiu patrí pri súčinnosti a kontrole v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení, sleduje z hľadiska záujmov pracujúcich ich uskutočňovanie a spolupôsobí v týchto veciach a pri ich kontrole; podieľa sa aj na výskumných úlohách týkajúcich sa týchto odborov a iných súvisiacich otázok životnej úrovne a sociálnej politiky;
d)
vykonáva z hľadiska záujmov pracujúcich rozbory a hodnotenie stavu a vývoja nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia, vypracúva návrhy na opatrenia a úpravy v týchto otázkach, vyjadruje sa k návrhom podávaným inými orgánmi vrátane návrhov právnych predpisov, pripravuje podklady pre rokovanie o týchto otázkach a zúčastňuje sa na ich prerokúvaní vrátane medzinárodných stykov;
e)
dozerá na správne uskutočňovanie nemocenského poistenia a na dodržiavanie socialistickej zákonnosti pri jeho vykonávaní; v rámci tejto pôsobnosti je oprávnená mimoriadne zrušiť právoplatné rozhodnutie nižšieho orgánu nemocenského poistenia, ak ním bol porušený zákon a ak od nadobudnutia právoplatnosti doteraz neuplynulo viac ako tri roky; jej stanovisko je pre nižšie orgány záväzné;
f)
vydáva inštrukcie a metodické pokyny vo veciach nemocenského poistenia;
g)
prerokúva s príslušnými národnými orgánmi otázky nemocenského poistenia, ako aj otázky vyplývajúce zo súčinnosti a kontroly Revolučného odborového hnutia v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení;
h)
prerokúva zásady a plán kúpeľnej starostlivosti s príslušnými orgánmi zdravotníckej správy, dojednáva hospodárske zmluvy o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti, organizuje rozdeľovanie poukazov na ňu a kontroluje jej poskytovanie pracovníkom a ich rodinným príslušníkom;
i)
organizuje a vyvíja propagačnú, informačnú a publikačnú činnosť a vydáva odborný časopis pre otázky nemocenského poistenia a pre súvisiace otázky, ktorý je súčasne jej vestníkom; stará sa o výchovu a školenie funkcionárov a pracovníkov Správy vo veciach nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia a v súčinnosti s príslušnými orgánmi odborových zväzov aj o výchovu a školenie odborového aktívu;
j)
spravuje prostriedky nemocenského poistenia a vykonáva rozbory a kontrolu hospodárenia s nimi;
k)
zostavuje návrhy plánov a rozpočtov nemocenského poistenia, kontroluje ich plnenie a riadi a organizuje plánovaciu a rozpočtovú činnosť podriadených organizačných zložiek Správy;
l)
riadi a organizuje účtovnú službu nemocenského poistenia, sústreďuje jej výsledky a zostavuje predpísané správy a výkazy;
m)
zodpovedá za záväzky Správy, pokiaľ z opatrení alebo z iných právnych predpisov nevyplýva niečo iné.
(3)
Na čele Českej správy a Slovenskej správy je správny výbor a riaditeľ.
(4)
Správny výbor Českej správy a správny výbor Slovenskej správy sa skladá z volených zástupcov odborových zväzov činných v oblasti ich pôsobnosti, zo zástupcu Ministerstva financií a z odborníkov vymenúvaných vrcholným národným všeodborovým orgánom na návrh vedeckých a odborných inštitúcií. Zo svojho stredu si správny výbor volí predsedu a podpredsedu. Správny výbor prerokúva otázky zásadnej povahy, plány činnosti, správy o činnosti, otázky, prerokovanie ktorých si vyžiada, a otázky, ktoré mu riaditeľ predloží. Robí aj opatrenia na odstránenie tvrdostí podľa § 63 ods. 3 zákona.
(5)
Riaditeľa Českej správy, riaditeľa Slovenskej správy a zástupcu riaditeľa vymenúva a odvoláva vrcholný národný všeodborový orgán príslušný pre oblasť jej pôsobnosti. Riaditeľ Českej správy a riaditeľ Slovenskej správy koná v rozsahu pôsobnosti tejto Správy za Správu a môže tým poveriť aj iných pracovníkov Správy. Pracovníkov Správy poveruje funkciou vedúceho a zástupcu vedúceho na krajských a okresných správach a odvoláva ich z nej. Riaditeľ Českej správy a riaditeľ Slovenskej správy zodpovedá príslušnému odborovému orgánu za riadne plnenie úloh Správy, ktorú riadi, a podriadených organizačných zložiek Správy.
(6)
Na Českej správe a na Slovenskej správe pôsobí dozorný výbor zložený z volených zástupcov odborových zväzov činných v oblasti jej pôsobnosti. Dozorný výbor zo svojho stredu si volí predsedu. Dozornému výboru patrí kontrola hospodárenia s prostriedkami nemocenského poistenia a schvaľovanie výsledkov hospodárenia.
§ 10b
Ústredná správa
(1)
Ústredná správa je spoločným orgánom nemocenského poistenia s pôsobnosťou pre celú Československú socialistickú republiku. V ústrednom meradle vykonáva taktiež pôsobnosť a činnosti, ktoré Správe patria v starostlivosti o zdravie a v sociálnom zabezpečení.
(2)
Ústredná správa pri výkone svojej pôsobnosti
a)
spracúva koncepcie nemocenského poistenia, podieľa sa s príslušnými ústrednými orgánmi na príprave koncepcií sociálneho zabezpečenia, na prípravách riešenia súvisiacich otázok sociálnej politiky i starostlivosti o zdravie a vyjadruje sa k týmto otázkam a koncepciám;
b)
pripravuje, predkladá a prerokúva návrhy právnych úprav vo veciach nemocenského poistenia i v iných veciach spadajúcich do jej pôsobnosti a zúčastňuje sa na prerokúvaní právnych úprav navrhovaných inými orgánmi;
c)
koordinuje iniciatívne návrhy orgánov Revolučného odborového hnutia v oblasti nemocenského poistenia, starostlivosti o zdravie a sociálneho zabezpečenia;
d)
prerokúva zásadné otázky kúpeľnej starostlivosti;
e)
prerokúva zásady plánov a rozpočtov nemocenského poistenia a hospodárenia s jeho prostriedkami;
f)
je členom medzinárodných organizácií sociálneho zabezpečenia, zastupuje v nich nemocenské poistenie a rozvíja podľa vlastného plánu medzinárodné styky v týchto veciach;
g)
zúčastňuje sa na príprave, navrhovaní a dojednávaní medzištátnych dohovorov o sociálnej politike a o sociálnom zabezpečení (poistení) a spolupôsobí pri ich výklade.
(3)
Na čele Ústrednej správy je správny výbor a riaditeľ.
(4)
Správny výbor sa skladá z rovnakého počtu volených zástupcov správnych výborov Českej správy a Slovenskej správy. Správny výbor si zo svojho stredu volí predsedu a podpredsedu. Prerokúva otázky zásadnej povahy, plány činnosti a správy o činnosti Správy, otázky, prerokovanie ktorých si vyžiada, a otázky, ktoré mu riaditeľ predloží.
(5)
Riaditeľa a jeho zástupcu vymenúva a odvoláva Ústredná rada odborov. Riaditeľ koná za Správu a môže tým poveriť aj iných pracovníkov Správy.
§ 11
Spoločné ustanovenia o orgánoch nemocenského poistenia
(1)
Podrobnosti o zložení správnych komisií, správnych výborov, dozorných výborov, obvodných a dávkových komisií v organizačných zložkách Správy, o funkčnom období týchto orgánov, o spôsobe ich ustavovania, konania a uznášania, o voľbe ich členov a predsedov a o ich odvolávaní upravuje rokovací poriadok Správy, ktorý vydá Ústredná správa. Rokovací poriadok upraví aj možnosť zriaďovania a ustavovania pomocných a pracovných skupín pre niektoré otázky a ďalšie podrobnosti potrebné pre riadnu funkciu Správy.
(2)
Členstvo a predsedníctvo v orgánoch Správy uvedených v odseku 1, ako aj v odborových orgánoch nemocenského poistenia v závodoch je čestnou funkciou. O náhradách ušlého zárobku, cestovných a iných hotových výdavkov, ktoré vznikli členom a funkcionárom v súvislosti s výkonom funkcie v týchto orgánoch, platia ustanovenia predpisov o uvoľňovaní pracovníkov zo zamestnania na výkon funkcie v Revolučnom odborovom hnutí.*)
(3)
Členovia a funkcionári orgánov nemocenského poistenia, ako aj pracovníci závodov a pracovníci Správy sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré majú zostať utajené a o ktorých sa dozvedeli v súvislosti s výkonom činnosti v nemocenskom poistení. Táto povinnosť trvá aj po skončení funkcie, prípadne pracovného pomeru.
(4)
Všetky orgány nemocenského poistenia sú oprávnené v medziach svojej pôsobnosti vyžadovať podľa § 59 zákona od štátnych orgánov, ako aj od rozpočtových, hospodárskych a iných organizácií pomoc a bezplatné oznámenia potrebné pre vykonávanie nemocenského poistenia a jeho správu.
(5)
Všetky orgány nemocenského poistenia si navzájom poskytujú všetku pomoc potrebnú na vykonávanie nemocenského poistenia. Túto pomoc im poskytujú na ich dožiadanie i ostatné orgány a zložky Revolučného odborového hnutia.“.
3.
V § 14 ods. 3, v § 15 ods. 2 a 3 a v § 16 ods. 1 sa slová „Ústredná rada odborov" nahrádzajú slovami „Ústredná správa, prípadne Česká správa alebo Slovenská správa".
4.
Ustanovenie § 19 ods. 4 znie:
„(4)
Na hospodárenie s prostriedkami nemocenského poistenia na Správe sa vzťahujú predpisy o rozpočtových organizáciách; Správa má pritom postavenie rozpočtovej organizácie.“.
5.
Ustanovenie § 20 ods. 2 písm. e) znie:
„e)
náklady spojené s vykonávaním nemocenského poistenia na Správe,“.
6.
Ustanovenie § 25 ods. 1 znie:
„(1)
Ak je závod organizáciou, ktorá odvádza poistné do štátneho rozpočtu alebo do rozpočtu národného výboru ako súčasť odvodu z hrubého dôchodku alebo zisku**) alebo ako súčasť odvodu poľnohospodárskej dane,***) alebo je začlenený do takejto organizácie, vykazuje príslušnej krajskej správe na predpísanom výkaze dávok len zúčtované dávky.“.
7.
Ustanovenie § 35 ods. 1 znie:
„(1)
O peňažných dávkach nemocenského poistenia a o prídavkoch na deti (ďalej len "dávky") rozhodujú podľa opatrenia a podľa predpisov o dávkach nemocenského poistenia orgány v závode (§ 7) a okresné a krajské správy (§ 9 a § 9a)."
8.
Do § 38 sa vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
(5) OKresná správa je oprávnená urobiť rozhodnutie namiesto odborového orgánu v závode, ak tento orgán odopiera začať konanie alebo ak sám o veci nerozhodol v lehote, ktorú mu určila okresná správa.“.
9.
V § 39 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
V konaní o povinnosti vrátiť neprávom poskytnutú alebo vyplatenú dávku sa môže odvolať aj závod, ktorému sa má dávka vrátiť, ak sa návrhu na vrátenie preplatku úplne nevyhovelo."
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.“.
10.
Za § 41 sa vkladá nový § 41a, ktorý znie:
„§ 41a
O odvolaní proti rozhodnutiu odborového orgánu v závode, ktorý je v obvode hlavného mesta Prahy alebo hlavného mesta Slovenska Bratislavy, rozhoduje príslušná obvodná komisia (§ 9a ods. 7). O odvolaní proti jej rozhodnutiu rozhoduje správna komisia príslušnej Pražskej správy alebo Bratislavskej správy. Ustanovenia § 40 a 41 platia v ostatnom aj tu.“.
11.
Do § 43 sa vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4)
O sporných otázkach poistného pomeru uvedených v odseku 1 a o platení prirážky k poistnému rozhoduje v hlavnom meste Prahe a v hlavnom meste Slovenska Bratislave príslušná obvodná komisia. O odvolaní proti jej rozhodnutiu rozhoduje správna komisia príslušnej Pražskej správy alebo Bratislavskej správy."
Doterajšie odseky 4 a 5 sa označujú ako odseky 5 a 6.“.
12.
V § 45 sa zrušuje odsek 1. Doterajšie odseky 2 až 5 sa označujú ako odseky 1 až 4.
13.
Paragraf 47 znie:
„§ 47
Spôsobilosť na konanie pred súdom
(1)
Pokiaľ osobitné predpisy neustanovujú inak, zastupuje vo veciach nemocenského poistenia Správu v konaní pred súdom krajská správa, ktorá je pre prerokúvanú otázku príslušná podľa § 9a ods. 2.
(2)
Krajská správa je tiež oprávnená v mene Správy vymáhať poistné, prirážku k poistnému, penále, ako aj náhrady škody a náhrady vyplatených dávok.
(3)
Česká správa a Slovenská správa sú oprávnené prevziať v konaní pred súdom zastúpenie Správy namiesto príslušnej krajskej správy alebo poveriť zastúpením namiesto nej niektorú inú podriadenú organizačnú zložku Správy.“.
14.
Ustanovenie § 53 vrátane nadpisu znie:
„Konanie vo veciach nemocenského poistenia pracovníkov malých závodov
§ 53
Pre konanie vo veciach nemocenského poistenia pracovníkov malých závodov primerane platia ustanovenia piatej časti. Pre konanie v dávkových veciach platia tieto odchýlky:
a)
Nárok na dávky sa uplatňuje na okresnej správe, na území hlavného mesta Prahy na Pražskej správe, na území hlavného mesta Slovenska Bratislavy na Bratislavskej správe.
b)
V dávkových veciach rozhodujú dávkové komisie zriadené okresnými správami. V Prahe a Bratislave v dávkových veciach rozhodujú obvodné komisie.
c)
O odvolaní proti rozhodnutiu dávkovej komisie rozhoduje správna komisia okresnej správy; proti jej rozhodnutiu sa možno odvolať na krajskú správu. Jej rozhodnutie je konečné.
d)
O odvolaní proti rozhodnutiu obvodnej komisie v Prahe rozhoduje správna komisia Pražskej správy, o odvolaní proti rozhodnutiu obvodnej komisie v Bratislave správna komisia Bratislavskej správy. Ich rozhodnutia sú konečné."
15.
Kde sa v opatrení alebo v iných predpisoch o nemocenskom poistení hovorí o okresnej odborovej rade, rozumie sa tým pre budúcnosť okresná správa nemocenského poistenia; kde sa hovorí o krajskej odborovej rade, rozumie sa tým krajská správa nemocenského poistenia. Kde sa hovorí o Pražskej odborovej rade, rozumie sa tým pre budúcnosť Pražská správa nemocenského poistenia; rovnaké postavenie má Bratislavská správa nemocenského poistenia.
Čl. II
Vo veciach nemocenského poistenia, v ktorých sa konanie začalo pred 1. januárom 1969, prechádza ďalšie konanie a rozhodovanie 1. januárom 1969 na orgány príslušné podľa tohto opatrenia. Ustanovenia nového znenia piatej časti (§ 35 až 47) a § 53 opatrenia platia od 1. januára 1969 aj pre konania začaté pred týmto dňom, ak sa v nich do 31. decembra 1968 právoplatne nerozhodlo.
Čl. III
Toto opatrenie nadobúda účinnosť 1. januárom 1969.
Predseda:

Poláček v. r.
*)
Napr. vyhláška č. 143/1965 Zb. o poskytovaní peňažných dávok nemocenského poistenia a vyhláška č. 95/1968 Zb. o poskytovaní prídavkov na deti v nemocenskom poistení.
**)
Paragraf 10 ods. 1 a 2 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu, § 51 vyhlášky č. 42/1966 Zb. o poskytovaní liečebno-preventívnej starostlivosti a § 87 zákona č. 101/1964 Zb. o sociálnom zabezpečení.
***)
Uznesenie IX. plenárneho zasadnutia Ústrednej rady odborov z 26. septembra 1968.
†)
Právna subjektivita bola Správe udelená podľa čl. 42 stanov Revolučného odborového hnutia uznesením IX. plenárneho zasadnutia Ústrednej rady odborov z 26. septembra 1968.
*)
Vyhláška č. 134/1968 Zb. o uvoľňovaní pracovníkov zo zamestnania na výkon funkcie v Revolučnom odborovom hnutí.
**)
Vládne nariadenie č. 100/1966 Zb. o plánovitom riadení národného hospodárstva v znení vládnych nariadení č. 83/1967 Zb., č. 16/1968 Zb. a č. 148/1968 Zb.
***)
Zákon č. 112/1966 Zb. o poľnohospodárskej dani.