59/2022 Z. z.

Vyhlásené znenie

Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.

59
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
z 2. marca 2022
na vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie vo vzťahu k vyhlásenej mimoriadnej situácii v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny
Vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“) podľa § 7 ods. 4 a 6 a § 8 písm. b) zákona č. 179/2011 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona č. 387/2002 Z. z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) nariaďuje:
§ 1
Vláda nariaďuje vo vzťahu k vyhlásenej mimoriadnej situácii v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny vykonanie niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie a ich financovanie v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie.1)
§ 2
Organizácia výroby a organizácia služieb
(1)
Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona na zabezpečenie poskytnutia požadovaných dodávok tovarov alebo poskytovaných služieb pre potreby cudzincov, ktorým Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na základe rozhodnutia vlády poskytlo dočasné útočisko (ďalej len „odídenec“). Príslušné subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona určia subjekty hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona na vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona na zabezpečenie účelu podľa prvej vety.
(2)
Subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona určia vybrané ubytovacie zariadenia vo svojej pôsobnosti ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona na vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona na zabezpečenie núdzového ubytovania odídencov.
(3)
V rámci vykonania opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona okresný úrad určí v súlade s § 16 ods. 3 písm. c) zákona, podľa požiadavky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, vybrané ubytovacie zariadenia vo svojej územnej pôsobnosti ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona na zabezpečenie núdzového ubytovania odídencov.
(4)
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky zabezpečí v rámci vykonávania opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona výrobu a dodávky pitnej vody z nezávadných zdrojov subjektmi hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti do zariadení, kde nie je zabezpečená dodávka pitnej vody.
(5)
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky zabezpečí v rámci vykonávania opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b) zákona dodávku balenej pitnej vody na určené miesto prostredníctvom subjektu hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti na zabezpečenie pitného režimu pre odídencov.
(6)
Opatrenia podľa odsekov 1 až 5 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8, § 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 16 ods. 3 písm. c) zákona.
(7)
Zoznam určených ubytovacích zariadení zverejní Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na svojej internetovej stránke https://ua.gov.sk/, pričom údaje o ubytovacích zariadeniach poskytuje Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) a b) zákona, ktorý určil ubytovacie zariadenie ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa odseku 2 alebo odseku 3.
§ 3
Organizácia zdravotníckeho zabezpečenia
(1)
Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. g) zákona v rozsahu, ktorý bude upravený v príkaze vydanom podľa zákona.
(2)
Na realizácii opatrení podľa odseku 1 sa podieľajú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky alebo Ministerstva obrany Slovenskej republiky a regionálne úrady verejného zdravotníctva.
(3)
Na účel realizácie opatrení podľa odseku 1 určí Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky alebo Ministerstvo obrany Slovenskej republiky podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona v rozsahu svojej pôsobnosti poskytovateľov zdravotnej starostlivosti ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo už určeným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie.
(4)
Opatrenie podľa odseku 1 sa vykonáva vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8 alebo podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona.
§ 4
Organizácia dopravného zabezpečenia
(1)
Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. h) zákona na účel zabezpečenia
a)
osobnej autobusovej dopravy v rámci prepravy odídencov do určených ubytovacích zariadení pre odídencov podľa § 2 ods. 2 a 3 alebo do dopravných uzlov na účel prestupu a ďalšej prepravy odídencov,
b)
nákladnej dopravy v rámci zásobovania určených ubytovacích zariadení podľa § 2 ods. 2 a 3 tovarmi, ak ubytovacie zariadenie nie je schopné zvládnuť zásobovanie potrebnými tovarmi,
c)
nákladnej dopravy v rámci prepravy pohotovostných zásob zo skladov Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky na určené miesto v spolupráci so záchrannými zložkami integrovaného záchranného systému,
d)
nákladnej dopravy v rámci prepravy tovarov slúžiacich na humanitárne účely zo skladov a distribučných centier na území Slovenskej republiky na štátnu hranicu s Ukrajinou.
(2)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky určí v rozsahu svojej pôsobnosti vybraných podnikateľov alebo iné právnické osoby ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona určeným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. h) zákona na účel realizácie opatrenia podľa odseku 1.
(3)
Vyšší územný celok určí zákona v rozsahu svojej zriaďovateľskej pôsobnosti vybraných podnikateľov alebo iné právnické osoby ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo spresní už určeným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. h) zákona na účel realizácie opatrenia podľa odseku 1 písm. a) a b).
(4)
Opatrenia podľa odsekov 1 až 3 sa vykonajú vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8, § 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona.
(5)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky určí spôsob predkladania prepravných požiadaviek prostredníctvom orgánov krízového riadenia.
(6)
Vyšší územný celok v spolupráci s okresným úradom v sídle kraja a útvarmi Policajného zboru kontroluje spôsob zabezpečovania dopravnej obslužnosti územia.
§ 5
Organizácia sociálneho zabezpečenia
(1)
Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. m) zákona na zabezpečenie sociálnych služieb pre potreby odídencov. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
a)
usmerňuje, koordinuje, zadáva úlohy a opatrenia v oblasti sociálnej pomoci obciam, mestám, vyšším územným celkom, neverejným poskytovateľom sociálnych služieb, subjektom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, fyzickým a právnickým osobám, ktoré sa zaoberajú poskytovaním humanitárnej pomoci a psychologickej podpory a pomoci, organizáciám zaoberajúcim sa realizáciou projektov pomoci obyvateľstvu.
b)
poskytuje súčinnosť Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky na účel koordinovania sociálnej pomoci.
(2)
Vláda nariaďuje na zabezpečenie realizácie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa odseku 1 Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky zabezpečiť podľa potreby aktiváciu centier sústredeného sociálneho zabezpečenia v určených ubytovacích zariadeniach, v ktorých sa bude poskytovať pomoc pre odídencov.
(3)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky alebo vyšší územný celok určí v rozsahu svojej pôsobnosti poskytovateľov sociálnych služieb alebo subjekty sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu zákona alebo podľa § 7 ods. 8 zákona určeným poskytovateľom sociálnych služieb podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu zákona spresní vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie.
(4)
Opatrenie podľa odseku 1 sa vykonáva vydaním písomného príkazu podľa § 7 ods. 8, § 9 ods. 1 písm. b) zákona alebo podľa § 17 ods. 2 písm. c) zákona.
§ 6
Pracovná povinnosť
(1)
Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. r) zákona podľa požiadaviek určených subjektov hospodárskej mobilizácie uplatnených v súlade s § 10 ods. 1 vo väzbe na zabezpečenie vykonávania opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 3.
(2)
Osoba, ktorej je doručený vydaný písomný príkaz okresného úradu na vykonanie pracovnej povinnosti, je povinná si ho prevziať od osoby poverenej doručením písomného príkazu, inak je okresný úrad oprávnený uložiť pokutu podľa § 32 ods. 2 zákona.
(3)
Zamestnanec určeného subjektu hospodárskej mobilizácie je povinný podľa § 19 ods. 2 zákona zotrvať v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnoprávnom vzťahu, ak jeho zamestnávateľ vykonáva opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa nariadenia vlády a jeho pracovné miesto v organizačnej štruktúre subjektu je potrebné na zabezpečenie vykonania opatrenia hospodárskej mobilizácie nariadeného podľa uvedeného nariadenia vlády. Takémuto zamestnancovi okresný úrad nevydáva príkaz na pracovnú povinnosť a vzťahuje sa na neho pokuta podľa § 32 ods. 2 zákona.
(4)
Pri vydávaní príkazu na vykonanie pracovnej povinnosti okresný úrad spolupracuje s príslušným subjektom hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého sa príkaz vydáva.
(5)
Fyzická osoba, ktorej bol vydaný príkaz na pracovnú povinnosť, má nárok na poskytovanie mzdy alebo platu za pracovnú povinnosť u subjektu hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého mu bola pracovná povinnosť nariadená, minimálne vo výške, akú mala u svojho zamestnávateľa.
§ 7
Vecné plnenie
(1)
Vláda nariaďuje na celom území Slovenskej republiky vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. t) zákona na základe požiadaviek orgánov krízového riadenia na zabezpečenie ubytovania alebo prepravy odídencov.
(2)
V rámci vykonania opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. t) zákona príslušný okresný úrad môže nariadiť vykonávať toto opatrenie
a)
subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) zákona, ak sa na neho nevzťahuje § 19 ods. 2 zákona,
b)
podnikateľovi a inej právnickej osobe, ktorá nie je určená ako subjekt hospodárskej mobilizácie, podľa § 20 ods. 1 písm. a) zákona,
c)
fyzickej osobe podľa § 22 ods. 1 písm. d) zákona,
na doplnenie vecných prostriedkov a poskytnutie ubytovania odídencom, ozbrojeným silám a záchranným zložkám integrovaného záchranného systému, ktoré budú zabezpečovať činnosti pre potreby odídencov.
(3)
Vykonávať opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa odseku 1 je povinný každý, komu bude vydaný a doručený písomný príkaz na vecné plnenie okresným úradom, ak sa na neho nevzťahuje výnimka podľa § 19 ods. 2 a § 22 ods. 10 zákona.
(4)
Na subjekt hospodárskej mobilizácie, ktorý vykonáva nariadené opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 8 zákona, sa nevzťahuje vecné plnenie podľa zákona na poskytnutie vecných prostriedkov, ktoré potrebuje na zabezpečenie vykonania nariadeného opatrenia hospodárskej mobilizácie. Takémuto subjektu hospodárskej mobilizácie sa nevydáva príkaz na vecné plnenie.
(5)
Ten, komu je doručený vydaný písomný príkaz podľa odseku 1, je povinný ho prevziať od osoby poverenej doručením písomného príkazu. V prípade jeho neprevzatia, je okresný úrad oprávnený uložiť pokutu podľa § 32 ods. 2 zákona.
(6)
Pri vydávaní príkazu na vecné plnenie okresný úrad spolupracuje s príslušným ministerstvom alebo iným subjektom hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého sa príkaz vydáva.
§ 8
Poskytnutie vysielacieho času potrebného na informovanie verejnosti o krízovej situácii a o opatreniach potrebných na riešenie krízovej situácie ministerstvu tak, aby bola informácia dostupná všetkým osobám vrátane osôb odkázaných na posunkovú reč
Vláda nariaďuje subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. f) zákona vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. v) zákona na účel informovania verejnosti o nariadených opatreniach hospodárskej mobilizácie podľa tohto nariadenia. Informácie verejnosti budú poskytovať zástupcovia príslušných ministerstiev alebo iných subjektov hospodárskej mobilizácie, ktoré majú vykonať nariadené opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa tohto nariadenia.
§ 9
Financovanie opatrení hospodárskej mobilizácie
(1)
Výdavky na nariadené opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 8 sú hradené z rezervy štátneho rozpočtu.
(2)
Finančné prostriedky poskytne Ministerstvo financií Slovenskej republiky na základe písomnej žiadosti subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona, ktorý je správcom alebo účastníkom rozpočtovej kapitoly medzirezortného rozpočtového programu 06H podľa osobitného predpisu.2)
(3)
Finančné prostriedky poskytuje na základe písomnej žiadosti
a)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky okresnému úradu,
b)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky Rozhlasu a televízii Slovenska,
c)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Sociálnej poisťovni,
d)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky Správe štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky.
(4)
Subjekt hospodárskej mobilizácie, určený rozhodnutím alebo písomným príkazom, ktorý vykonáva nariadené opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 8 pre iný subjekt hospodárskej mobilizácie, si uplatňuje finančné prostriedky u tohto subjektu.
(5)
Výdavky vyšších územných celkov spojené s vykonaním nariadeného opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 2 až 5 a výdavky podľa odseku 4, uplatnené subjektom hospodárskej mobilizácie určeným písomným príkazom predsedu vyššieho územného celku, uhrádza subjekt hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého boli úlohy vykonávané, inak sú uhrádzané formou dotácií podľa osobitného predpisu.3)
(6)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky vydá usmernenie k postupu účtovania výdavkov spojených s vykonávaním opatrení hospodárskej mobilizácie v prospech Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a ich úhrad, ktoré zverejní na internetovej stránke https://www.minv.sk/?Dokumenty_na_stiahnutie_CO.
§ 10
Spoločné ustanovenia
(1)
Subjekt hospodárskej mobilizácie, ktorý vykonáva nariadené opatrenie hospodárskej mobilizácie, môže požiadať príslušný okresný úrad o doplnenie ľudských zdrojov podľa § 19 ods. 1 písm. c) zákona, ak je na základe vydaného písomného príkazu na vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie personálne zabezpečenie jeho výkonu nepostačujúce; požiadať môže v elektronickej podobe prostredníctvom špecifického aplikačného programu Jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie alebo v listinnej podobe.
(2)
Subjekt hospodárskej mobilizácie, ktorý vykonáva nariadené opatrenie hospodárskej mobilizácie, môže požiadať príslušný okresný úrad o doplnenie vecných prostriedkov podľa § 19 ods. 1 písm. c) zákona, ak sú na základe vydaného písomného príkazu na vykonanie opatrenia hospodárskej mobilizácie vecné prostriedky určené na jeho výkon nepostačujúce. Požiadavku môže realizovať v listinnej podobe.
(3)
Písomný príkaz vydaný podľa § 2 až 8 sa zasiela v elektronickej podobe autorizovaný podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci alebo je doručený v listinnej podobe.
§ 11
Účinnosť
Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Eduard Heger v. r.
1)
§ 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.
2)
§ 10 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3)