LP/2018/201 Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Pridať
ZÁKON
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov


Existujúce pripomienky


Pripomienkujúci subjekt Pripomienka k Text pripomienky Typ Stav Dátum vytvorenia Detail
SPV (Slovenský paralympijský výbor) v zákone 595.2003 §9 ods. 2 písmena ac) Navrhujeme doplniť: odmien za dosiahnuté šprotové výsledky na významných podujatiach. celé znenie po doplnení: v zákone 595/2003 §9 ods. 2 písmena ac) peňažné plnenie a nepeňažné plnenie poskytnuté z prostriedkov štátneho rozpočtu pri príležitosti udeľovania štátnych cien a štátnych vyznamenaní, 59je) odmien za dosiahnuté športové výsledky na významných podujatiach. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SPV (Slovenský paralympijský výbor) v zákone 595.2003 §9 ods. 2 písmena ac) Navrhujeme nasledovné doplnenie v zákone 595/2003 §9 ods. 2 písmena ac) odmien za dosiahnuté športové výsledky na významných podujatiach. celé znenie: 595/2003 §9 ods. 2 písmena ac)peňažné plnenie a nepeňažné plnenie poskytnuté z prostriedkov štátneho rozpočtu pri príležitosti udeľovania štátnych cien a štátnych vyznamenaní, 59je) odmien za dosiahnuté športové výsledky na významných podujatiach. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SAZPŠ (Slovenská asociácia zrakovo postihnutých športovcov) bod 4. - §26 odsek 1 bod 4. - §26 odsek 1 – navrhujeme upravenie pôvodného znenia paragrafu nahradením slova „zväzy“ slovami „národné športové zväzy a športové organizácie“ pričom celé znenie odseku by bolo nasledovné: „Slovenský paralympijský výbor je národnou športovou organizáciou, ktorá je občianskym združením združujúcim národné športové zväzy a športové organizácie zdravotne postihnutých športovcov“ Zdôvodnenie: navrhované upravenie slova „zväzy“ slovami „národné športové zväzy a športové organizácie“ by tak explicitne zahrnulo celé spektrum športových subjektov zastrešujúcich šport zdravtone postihnutých na úrovni zväzov resp. športových organizácií. Máme za to, že návrh predkladateľa nahradiť slovo „zväzy“ slovom „organizácie“ by viedol k terminologickej nejednoznačnosti vo výklade pojmu „športový zväz“ definovaného v §3 písmene m) príslušného zákona. Pripomíname len, že pod pojmom “športový zväz“ (v súlade s §3 písm. m)) sa na účely tohto zákona rozumie športový zväz ako športová organizácia, ktorá je občianskym združením, združujúca iné športové organizácie, športovcov a športových odborníkov. Zároveň máme za to, že nahradenie slova „zväzy“ slovom „organizácie“ by mohlo viesť k nejasnej interpretácií úloh Slovenského paralympijského výboru ako strešnej organizácie s postavením národného paralympijského výboru (t.j. „národnej športovej organizácie“ na účely výkladu tohto zákona) vo vzťahu k jednotlivým národným športovým zväzom a športovým organizáciám zdravotne postihnutých. Diferenciácia „národnej športovej organizácie“ (SPV) a „národného športového zväzu“ resp. „športovej organizácie“ (zväzy/asociácie/organizácie športu zdravotne postihnutých) by preto, vzhľadom na potrebu ponechania jasnej hierarchizácie športových subjektov a predchádzania prostredia nejasnej terminologickej interpretácie, mala byť ponechaná. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SPF o.z. (Slovenská plavecká federácia) K § 69 ods. 5 písm. a) Rozdelenie 15% príspevku na športové kluby Podľa ustanovenia § 69 ods. 5 písm. a) zákona o športe je jediným kritériom rozdelenia príspevku pre kluby kvantitatívne kritérium - počet aktívnych športovcov a družstiev do 23 rokov s minimálne tromi účasťami v súťaži. Ustanovenie nerozlišuje medzi kvalitou aktívnych športovcov v jednotlivých kluboch individuálnych športov a ani medzi kvalitou jednotlivých družstiev v kolektívnych športoch. Nie je správne ani spravodlivé rozdeliť financie pre kluby len podľa počtu aktívnych športovcov a družstiev, keďže je rovnakou mierou paušálne ohodnotený klub, ktorý má aktívnych športovcov do 23 rokov s nízkou výkonnosťou, a aj klub, ktorého športovci dosahujú najvyššie výsledky. Prioritou národného športového zväzu je zvyšovanie výkonnosti svojich športovcov, preto zväzy kladú dôraz na zapracovanie aj kvalitatívnych kritérií do systému rozdelenia financií pre kluby. Pri zachovaní výšky 15% podielu z PUŠ pre športové kluby navrhujeme zvážiť nasledovné doplnenie ustanovenia § 69 ods. 5 písm. a): (5) Národný športový zväz je povinný rozdeliť najmenej a) 15 % finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu na účel športu mládeže s jeho príslušnosťou medzi športové kluby; najvyšší orgán národného športového zväzu môže kvalifikovanou väčšinou rozhodnúť, že najmenej 7,5% finančných prostriedkov z príspevku uznanému športu sa rozdelí pomerne medzi športové kluby podľa počtu aktívnych športovcov do 23 rokov v individuálnych športoch alebo počtu súťažiacich družstiev do 23 rokov v kolektívnych športoch a vo zvyšnej výške sa rozdelí medzi športové kluby na základe kvantitatívnych a kvalitatívnych kritérií určených predpisom národného športového zväzu. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SAZPŠ (Slovenská asociácia zrakovo postihnutých športovcov) bod 10. - §75 odsek 3 písmeno e) bod 10. - §75 odsek 3 písmeno e) – navrhujeme nahradiť znenie odseku 3 písmena e) nasledovným textom: „e) na športovú činnosť národnému športovému zväzu alebo športovej organizácií pre šport zdravotne postihnutých podľa typu postihnutia“. Zdôvodnenie: Máme za to, že je potrebné diferencovať medzi financovaním vrcholového športu zdravotne postihnutých (v zmysle §3 písm. b) príslušného zákona) a štátnou podporou športu pre všetkých (§3 písm e)), vrátane podpory športu zdravotne postihnutých vykonávanom na účel napĺňania sociálneho, kultúrneho a zdravotného prínosu športu (napr. šport na školách, rekreačný šport, atď.). Model implementovaný pri športe „zdravých“ by mal byť preto v obdobnej forme aplikovaný aj pri vrcholovom športe; t.j. v prípade športu zdravotne postihnutých by príspevok uznanému športu v športe zdravých bol nahradený/sa de facto rovnal príspevku na národný športový projekt určený na športovú činnosť národného športového zväzu alebo športovej organizácie pre šport zdravotne postihnutých podľa typu postihnutia. Zároveň by tak došlo k jasnému odlíšeniu medzi financovaním vrcholového športu zdravotne postihnutých a rámcovou (celospoločenskou) podporou športu zdravotne postihnutých, ktorá je obsiahnutá v §70 odseku 1 písm. a), vrátane spôsobu jej financovania (v zmysle §77 odseku 3 písm. a)). Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SPF o.z. (Slovenská plavecká federácia) K čl. I (§ 69 ods. 1) Navrhujeme na konci odseku 1 pripojiť vetu, ktorá znie: “Stav k tomuto dňu je rozhodujúci pre výpočet príspevku uznanému športu na nasledujúci rok a jeho rozdelenie podľa odseku 5 písm. a) a b). Národný športový zväz predpisom upraví pravidlá použitia tej časti príspevku uznanému športu, na ktorej rozdelenie prijímateľ stratil nárok.”. Odôvodnenie: Na základe poznatkov o problémoch z praxe sa javí ako potrebné v zákone o športe jednoznačne ustanoviť rozhodný deň pre poskytovanie údajov (vstupov do vzorca pre výpočet výšky finančných prostriedkov poskytovaných formou príspevku uznanému športu s tým, že tento deň bude rovnako rozhodný pre ďalšie nadväzujúce delenie finančných prostriedkov z hľadiska nápočtu členskej základne národného športového zväzu (pre rozdeľovanie objemu 15% z príspevku uznanému športu medzi jednotlivcov a družstvá). Stanoví sa jednoznačne deň, ktorý bude rozhodujúci z pohľadu stavu evidencie, či už zdrojovej evidencie národného športového zväzu a v prípade riadneho spustenia informačného systému športu, aj stavu evidencie údajov v ňom. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SAZPŠ (Slovenská asociácia zrakovo postihnutých športovcov) §16 odsek 1 písmeno b) §16 odsek 1 písmeno b) – navrhujeme za slová „na území Slovenskej republiky,“ vložiť „alebo pre šport zdravotne postihnutých vykonáva výlučnú pôsobnosť na území Slovenskej republiky pre šport zdravotne postihnutých podľa typu postihnutia“, pričom celé znenie textu by bolo nasledovné: „vykonáva výlučnú pôsobnosť pre príslušný šport na území Slovenskej republiky, alebo pre šport zdravotne postihnutých vykonáva výlučnú pôsobnosť na území Slovenskej republiky pre šport zdravotne postihnutých podľa typu postihnutia“ Poznámka: SPV je v zmysle Zákona o športe klasifikované ako „národná športová organizácia“, pričom podľa aktuálneho znenia zákona (§26 odsek 1) „vykonáva výlučnú pôsobnosť na celom území SR pre športy zdravotne postihnutých uznané Medzinárodným paralympijskym výborom“. Problematickým však je, že podľa zákona je jednou z podmienok/kritérií pre naplnenia statusu „národného športového zväzu“ vykonávanie výlučnej pôsobnosti pre príslušný šport na území SR (v zmysle §16 odsek 1 písm. b)). Toto je pri športe zdravotne postihnutých fakticky nenaplniteľné, nakoľko jednotlivé národné športové zväzy zdravotne postihnutých vykonávajú výlučnú pôsobnosť na území SR nie na základe pôsobnosti v konkrétnom športe, ale na základe ich pôsobnosti v športe zdravotne postihnutých podľa typu postihnutia – t.j. telesne postihnutí, zrakovo postihnutí, mentálne postihnutí, atď. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SPF o.z. (Slovenská plavecká federácia) K čl. I (§ 69 ods. 9) Navrhujeme na konci odseku 9 pripojiť vetu, ktorá znie: “Po obnovení spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov ministerstvo školstva dodatočne poskytne športovej organizácii prostriedky, ktoré jej v čase straty spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov neboli poskytnuté a neboli ani použité na plnenie úloh verejného záujmu v danom športe podľa prvej vety, ak športová organizácia riadne splnila podmienky pre obnovenie spôsobilosti podľa § 69 ods. 8 v tom istom rozpočtovom roku.”. Odôvodnenie: Navrhujeme upraviť jednoznačným motivačným pravidlom situáciu, keď športovej organizácii počas straty spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov neboli poskytnuté platby zo štátnych prostriedkov. Aplikačná prax priniesla nejednotné názory na to, či (ne)majú alebo (ne)môžu byť zadržané prostriedky dodatočne po obnovení spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov poskytnuté príslušnej športovej organizácii. Zároveň je potrebné, aby obnovenie spôsobilosti nastalo v tom istom rozpočtovom roku, keďže prostriedky zo štátneho rozpočtu sa viažu na príslušný rozpočtový rok. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SAZPŠ (Slovenská asociácia zrakovo postihnutých športovcov) §26 odsek 2 §26 odsek 2 – navrhujeme vypustiť slovo „výlučnú“, alternatívne nahradiť slová „vykonáva výlučnú pôsobnosť“ slovom „zastrešuje“ a vypustiť slovo „pre“ Zdôvodnenie: Úlohou Slovenského paralympijského výboru ako „národnej športovej organizácie“ je rámcové zastrešenie paralympijského športu v Slovenskej republike, ktoré prirodzene vyplýva z jeho pozície národného paralympijského výboru. Účelom strešného hnutia paralympijského športu by však nemala byť monopolizácia riadenia jednotlivých paralympijských športov, rovnako ako ani kumulácia resp. prelínanie postavenia „národnej športovej organizácie“ a „národného športového zväzu“. Na obdobnom základe funguje aj postavenie Slovenského olympijského výboru a postavenie jednotlivých národných športových zväzov zdravých. (Zadefinovanie SPV ako národnej športovej organizácie s výlučnou pôsobnosťou na celom území SR totižto v princípe znemožňuje jednotlivým zväzom zdravotne postihnutých nadobudnúť štatút „národného športového zväzu“). Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SAZPŠ (Slovenská asociácia zrakovo postihnutých športovcov) bod 10. - §75 odsek 3 doplnené písmeno d) bod 10. - §75 odsek 3 doplnené písmeno d) – navrhujeme za slová „Slovenského paralympijského výboru“ doplniť „a športových organizácií pre deaflympijský šport a šport špeciálnych olympiád“, pričom celé znenie textu by bolo nasledovné: „zabezpečenie plnenia úloh Slovenského paralympijského výboru a športových organizácií pre deaflympijský šport a šport špeciálnych olympiád,“ Zdôvodnenie: V súlade s §24 príslušného zákona plní v športe zdravotne postihnutých funkciu „národnej športovej organizácie“ okrem Slovenského paralympijského výboru aj športové organizácie zastrešujúce deaflympijský šport a šport špeciálnych olympiád. Z vyššie uvedeného dôvodu, ako aj z dôvodu zachovania nediskriminačného princípu vnímame zjednotenie postavenia všetkých troch vyššie spomenutých subjektov za logické a právne korektné. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K § 9 ods. 4 Vzhľadom na zvýšenú administratívnu a s tým spojenú finančnú záťaž malých športových organizácií a športových zväzov, navrhujeme zvýšenie limitu príjmov na povinnosť vykonania auditu účtovnej závierky a výročnej správy, a to aspoň na dvojnásobnú hodnotu oproti aktuálnemu zneniu. Obyčajná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K čl. I (§ 68 ods. 5) Navrhujeme upraviť príslušné ustanovenie v tom zmysle, aby v konečnom dôsledku rozhodlo o váhe športových odvetví alebo kategórií navrhnutých NŠZ ministerstvo školstva. To zabezpečí vyššiu mieru objektivity ako keď uvedené váhy určujú NŠZ, ktoré môžu mať tendenciu prispôsobovať váhy s ohľadom na lepšie výsledky bez zohľadnenia parametrov stanovených zákonom, čo zároveň môže vyvolávať zbytočné polemiky medzi jednotlivými NŠZ. Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K čl. I .§ 42 ods. 2 písm. a) Na konci písmena a) navrhujeme pripojiť slová “ak predpis NŠZ a predpis medzinárodnej ŠO alebo kolektívna zmluva upravuje podmienky okamžitého skončenia zmluvného vzťahu pre športovca výhodnejšie, postupuje sa podľa týchto predpisov” alebo navrhujeme doplniť do spoločného ustanovenia § 46 nový odsek 9, ktorý znie: “(9) Ak predpis medzinárodnej ŠO a predpis NŠZ alebo kolektívna zmluva obsahuje úpravu pravidiel zmluvného vzťahu športovca so ŠO vykonávajúcich športovú činnosť v ich pôsobnosti výhodnejšie pre športovca, ako je upravená v tejto hlave, použije sa výhodnejšia úprava.” Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K čl. I .§ 69 ods. 5 písm. a) Navrhujeme v rámci ustanovenia § 69 ods. 5 písm. a) umožniť NŠZ pri rozdelení príspevku pre kluby okrem kvantitatívnych kritérií pre istú časť rozdeľovaného príspevku aj kvalitatívne kritériá, napr. úroveň súťaže pri kolektívnych športoch, rebríčkové postavenie športovcov v individuálnych športoch apod. Obyčajná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K čl. I (§ 67 ods. 11) S ohľadom na praktickú aplikáciu zákona navrhujeme upraviť jednoznačným pravidlom situáciu, keď ŠO počas dočasného pozastavenia spôsobilosti prijímateľa verejných prostriedkov neboli poskytnuté platby zo štátnych prostriedkov, ak sa jej dočasné pozastavenie obnovilo počas toho istého rozpočtového roka. Obyčajná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K § 36 Navrhujeme doplniť nový odsek 3, ktorého predmetom bude úprava, ktorá zamedzí ŠO zmluvne dojednať so športovcom dodatočnú lehotu po lehote splatnosti na úhradu splatnej mzdy a ostatných peňažných plnení súvisiacich s vykonávaním športu. Obyčajná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K § 9 ods. 7 Navrhujeme nahradiť slová “v registri” slovami “vo verejnej časti registra”, a to za účelom zjednodušenia možnej kontroly plnenia povinnosti ŠO podľa § 9 ods. 7 zákona o športe Zásadná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K čl. I (§ 66 ods. 2) Navrhujeme zamedziť duplicitné vedenie dvoch samostatných účtov na príjem verejných prostriedkov napr. podľa § 66 ods. 2 a § 66 ods. 3 zmenou znenia § 66 ods. 2. Obyčajná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K čl. I (§ 65 ods. 6) Navrhujeme odstrániť duplicitu povinnosti zverejňovania použitia príspevku uznanému športu podľa § 69 ods. 4 a § 65 ods. 6. Obyčajná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail
SFZ (Slovenský futbalový zväz) K čl. I .§ 80 ods. 2 písm. r) Navrhujeme upraviť znenie písmena r) nasledovne: “r) dátumy posledných troch účastí na súťaži,” Obyčajná pripomienka Odoslaná 23.7.2018 Detail