Slovensko. Digital (Slovensko. Digital) | K pripravovanému návrhu novely Katastrálneho zákona podáva združenie Slovensko.Digital nasledovné podnety v témach týkajúcich sa vecného zamerania návrhu podľa bodu 2 Predbežnej informácie z 26.2.2024: - Žiadame konkretizovať informácie o „zvyšujúcej sa kriminalite vo vzťahu k zneužívaniu osobných údajov osôb oprávnených z práv k nehnuteľnostiam evidovaných v katastri nehnuteľností“. Vzhľadom na navrhované legislatívne úpravy je špecificky potrebné objasniť, akým spôsobom sa na deklarovanej kriminalite podieľajú „spracovateľské operácie vo veľkom rozsahu“ a ako konkrétne navrhnuté legislatívne opatrenia kriminalitu znížia. Taktiež žiadame porovnanie trendu prístupu k údajom katastrálnych portálov a trendu „kriminality vo vzťahu k...“, resp. mieru oprávnených a „kriminálnych“ použití údajov. - Navrhované „zavedenie povinnej registrácie ... na prístup k údajom katastra“, ktoré znamená de-facto znemožnenie anonymného prístupu k zverejňovaným údajom, považujeme za absolútne neprimerané a žiadame ho nerealizovať. Toto opatrenie by znamenalo plošnú prezumpciu zlej vôle osôb pristupujúcich k zverejneným údajom, čo nezodpovedá realite, v ktorej iba nepatrnú časť prístupov je možne považovať za „vo vzťahu ku kriminalite“. Zároveň ak účelom zamýšľanej registrácie má byť presná identifikácia pristupujúcej osoby, vzhľadom na nízke rozšírenie používania elektronickej identity fyzických osôb by pre mnohé fyzické osoby vznikla zásadná prekážka brániaca k efektívnemu (oprávnenému) prístupu k údajom. Špecificky sa táto situácia týka osôb, ktoré nie sú občanmi SR, resp. nemajú vydané elektronické identifikačné doklady SR. Pripomíname, že katastrálny portál umožňuje iba prihlásenie pomocou občianskeho preukazu, nie je teda možné používať služby vyžadujúce autentifikáciu z mobilných zariadení. Taktiež dávame do pozornosti, že prístup k údajom zverejňovaným podľa zákona, ktorých súčasťou môžu byť aj osobné údaje, napr. v Obchodnom registri, Registri právnických osôb, Registri účtovných závierok, Centrálnom registri pohľadávok štátu a ďalších je štandardne prístupný bez autentifikácie, t.j. anonymne – a to napriek možnosti získané údaje zneužiť, vrátane údajov o mene, adrese pobytu, niekedy dokonca aj telefónnom čísle, či majetku. Neprimeranosť plošného monitorovania prístupu je evidentná aj vzhľadom na deklarovanú potrebu zvýšenia ochrany osobných údajov: Osoba pristupujúca k údajom zverejneným na katastrálnych portáloch má taktiež oprávnené očakávanie súkromia v súvislosti s prehliadaním údajov. Automatizované a plošné prepojenie identity prehliadajúcej osoby by preto bolo nadmerným zásahom do jej súkromia a bolo by porušením pravidla na minimalizáciu spracúvaných osobných údajov a iba údajov nevyhnutných na dosiahnutie účelu spracúvania. Pripomíname aj vysokú mieru nedôvery verejnosti v konanie orgánov verejnej správy a mnohé verejne známe porušenia ochrany súkromia v minulosti (špecificky zo strany osôb vykonávajúcich verejnú moc, alebo s nimi spojenými) – zavedenie plošnej identifikácie pri prístupe k údajom by tak okrem iného malo aj zásadný zastrašujúci efekt voči oprávnenému prístupu k údajom. V tejto súvislosti tiež podotýkame, že navrhovateľom deklarované tvrdenie „zároveň ... má každá fyzická osoba oprávnenie na to, aby vedela, akým spôsobom a kto pristupuje k jej osobným údajom“ sa samozrejme netýka zverejňovaných údajov. Ak by snáď navrhovateľ reálne zamýšľal dotknutej osobe oznamovať „kto pristupoval k jej osobným údajom“ zverejneným na portáloch, výsledný zásah do súkromia prehliadajúcich osôb by mal nedozierne následky, vrátane zvýšenia kriminálnych aktivít práve voči týmto osobám. - Žiadame, aby sa navrhované opatrenia sťažujúce prístup k údajom katastra nehnuteľností a súvisiacim údajom v žiadnom prípade netýkali údajov, ktoré nie sú osobnými údajmi. Naopak, žiadame, aby súčasťou novely bolo jednoznačné upravenie prístupu ku všetkým údajom s výnimkou osobných údajov v režime otvorených údajov v zmysle Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1024 „o otvorených dátach a opakovanom použití informácií verejného sektora“ a príslušných právnych predpisov SR. Pritom žiadame vypustiť obmedzujúce úpravy v aktuálnom znení zákona (najmä §68 ods.5), ktoré umožňujú úradu svojvoľne obmedziť rozsah zverejňovaných otvorených údajov a limitujú periódu ich aktualizácie. - V rámci úpravy režimu na prístup k údajom žiadame vypustiť možnosť „poskytovania údajov na základe zmluvy“ (viď. najmä §69 ods.12 a 13) a ponechať iba prístup na opakované použitie údajov, viď. predchádzajúca pripomienka. Naopak, nevidíme prekážku v poskytovaní služieb spojených s netriviálnym spracovaním údajov, na zmluvnom základe a za úhradu. Súčasný stav, kedy sú údaje poskytované za úhradu – doslova „kto má dosť peňazí, môže si kúpiť všetky údaje“, avšak verejný prístup je opakovane obmedzovaný, napr. aj navrhnutými zmenami – považujeme za diskriminačný a v priamom rozpore so zásadami Smernice EÚ č.2019/1024. - Chápeme situáciu, kedy spracovanie „podaní prostredníctvom všeobecného formulára cez ÚPVS“ je zdĺhavé a ťažko automatizovateľné. Odporúčame vykonať opatrenia zjednudušujúce a zvyšujúce atraktivitu elektronických podaní v štruktúrovanej forme, vrátane umožnenia vytvárania podaní bez predchádzajúcej autentifikácie, vytvorenia OpenAPI na podania (t.j. splnenie požiadavky §25 ods.7 zákona č.3056/2013), umožnenia autentifikácie ku službe pomocou aplikácie Slovensko v mobile a umožnenia autorizácie podaní na to určenou funkciou informačného systému (t.j. splnenie požiadavky §23 ods.1 písm.a) bod 2. zákona č.305/2013). Forma podania v listinnej a elektronickej forme má byť obdobná, vrátane jej viazanosti – t.j. tam, kde je možné vykonať listinné podanie voľnou formou (bez použitia na to určeného listinného formulára), má byť umožnené aj elektronické podanie prostredníctvom voľného textu. - Žiadame ponechať zníženie správneho poplatku za podanie oznámenia o návrhu na vklad minimálne pri použití štruktúrovanej formy elektronického podania. Zníženie poplatkov pri elektronických podaniach bolo zavedené ako motivačný faktor pre využitie tejto možnosti. Aj so samotnej argumentácie predkladateľa vyplýva, že táto motivácia je stále potrebná, v súčasnosti najmä smerom k využitiu štruktúrovanej formy podaní. - Zamýšľané zmeny súvisiace s elektronickými podaniami a prístupom k údajom v elektronickej forme žiadame prediskutovať v odbornom fóre, napr. pracovných skupinách MIRRI, ešte pred začatím MPK. | Odoslaná | Detail |
Verejnosť (Verejnosť) | K pripravovanému návrhu novely Katastrálneho zákona podáva združenie Slovensko.Digital nasledovné podnety v témach týkajúcich sa vecného zamerania návrhu podľa bodu 2 Predbežnej informácie z 26.2.2024: - Žiadame konkretizovať informácie o „zvyšujúcej sa kriminalite vo vzťahu k zneužívaniu osobných údajov osôb oprávnených z práv k nehnuteľnostiam evidovaných v katastri nehnuteľností“. Vzhľadom na navrhované legislatívne úpravy je špecificky potrebné objasniť, akým spôsobom sa na deklarovanej kriminalite podieľajú „spracovateľské operácie vo veľkom rozsahu“ a ako konkrétne navrhnuté legislatívne opatrenia kriminalitu znížia. Taktiež žiadame porovnanie trendu prístupu k údajom katastrálnych portálov a trendu „kriminality vo vzťahu k...“, resp. mieru oprávnených a „kriminálnych“ použití údajov. - Navrhované „zavedenie povinnej registrácie ... na prístup k údajom katastra“, ktoré znamená de-facto znemožnenie anonymného prístupu k zverejňovaným údajom, považujeme za absolútne neprimerané a žiadame ho nerealizovať. Toto opatrenie by znamenalo plošnú prezumpciu zlej vôle osôb pristupujúcich k zverejneným údajom, čo nezodpovedá realite, v ktorej iba nepatrnú časť prístupov je možne považovať za „vo vzťahu ku kriminalite“. Zároveň ak účelom zamýšľanej registrácie má byť presná identifikácia pristupujúcej osoby, vzhľadom na nízke rozšírenie používania elektronickej identity fyzických osôb by pre mnohé fyzické osoby vznikla zásadná prekážka brániaca k efektívnemu (oprávnenému) prístupu k údajom. Špecificky sa táto situácia týka osôb, ktoré nie sú občanmi SR, resp. nemajú vydané elektronické identifikačné doklady SR. Pripomíname, že katastrálny portál umožňuje iba prihlásenie pomocou občianskeho preukazu, nie je teda možné používať služby vyžadujúce autentifikáciu z mobilných zariadení. Taktiež dávame do pozornosti, že prístup k údajom zverejňovaným podľa zákona, ktorých súčasťou môžu byť aj osobné údaje, napr. v Obchodnom registri, Registri právnických osôb, Registri účtovných závierok, Centrálnom registri pohľadávok štátu a ďalších je štandardne prístupný bez autentifikácie, t.j. anonymne – a to napriek možnosti získané údaje zneužiť, vrátane údajov o mene, adrese pobytu, niekedy dokonca aj telefónnom čísle, či majetku. Neprimeranosť plošného monitorovania prístupu je evidentná aj vzhľadom na deklarovanú potrebu zvýšenia ochrany osobných údajov: Osoba pristupujúca k údajom zverejneným na katastrálnych portáloch má taktiež oprávnené očakávanie súkromia v súvislosti s prehliadaním údajov. Automatizované a plošné prepojenie identity prehliadajúcej osoby by preto bolo nadmerným zásahom do jej súkromia a bolo by porušením pravidla na minimalizáciu spracúvaných osobných údajov a iba údajov nevyhnutných na dosiahnutie účelu spracúvania. Pripomíname aj vysokú mieru nedôvery verejnosti v konanie orgánov verejnej správy a mnohé verejne známe porušenia ochrany súkromia v minulosti (špecificky zo strany osôb vykonávajúcich verejnú moc, alebo s nimi spojenými) – zavedenie plošnej identifikácie pri prístupe k údajom by tak okrem iného malo aj zásadný zastrašujúci efekt voči oprávnenému prístupu k údajom. V tejto súvislosti tiež podotýkame, že navrhovateľom deklarované tvrdenie „zároveň ... má každá fyzická osoba oprávnenie na to, aby vedela, akým spôsobom a kto pristupuje k jej osobným údajom“ sa samozrejme netýka zverejňovaných údajov. Ak by snáď navrhovateľ reálne zamýšľal dotknutej osobe oznamovať „kto pristupoval k jej osobným údajom“ zverejneným na portáloch, výsledný zásah do súkromia prehliadajúcich osôb by mal nedozierne následky, vrátane zvýšenia kriminálnych aktivít práve voči týmto osobám. - Žiadame, aby sa navrhované opatrenia sťažujúce prístup k údajom katastra nehnuteľností a súvisiacim údajom v žiadnom prípade netýkali údajov, ktoré nie sú osobnými údajmi. Naopak, žiadame, aby súčasťou novely bolo jednoznačné upravenie prístupu ku všetkým údajom s výnimkou osobných údajov v režime otvorených údajov v zmysle Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1024 „o otvorených dátach a opakovanom použití informácií verejného sektora“ a príslušných právnych predpisov SR. Pritom žiadame vypustiť obmedzujúce úpravy v aktuálnom znení zákona (najmä §68 ods.5), ktoré umožňujú úradu svojvoľne obmedziť rozsah zverejňovaných otvorených údajov a limitujú periódu ich aktualizácie. - V rámci úpravy režimu na prístup k údajom žiadame vypustiť možnosť „poskytovania údajov na základe zmluvy“ (viď. najmä §69 ods.12 a 13) a ponechať iba prístup na opakované použitie údajov, viď. predchádzajúca pripomienka. Naopak, nevidíme prekážku v poskytovaní služieb spojených s netriviálnym spracovaním údajov, na zmluvnom základe a za úhradu. Súčasný stav, kedy sú údaje poskytované za úhradu – doslova „kto má dosť peňazí, môže si kúpiť všetky údaje“, avšak verejný prístup je opakovane obmedzovaný, napr. aj navrhnutými zmenami – považujeme za diskriminačný a v priamom rozpore so zásadami Smernice EÚ č.2019/1024. - Chápeme situáciu, kedy spracovanie „podaní prostredníctvom všeobecného formulára cez ÚPVS“ je zdĺhavé a ťažko automatizovateľné. Odporúčame vykonať opatrenia zjednudušujúce a zvyšujúce atraktivitu elektronických podaní v štruktúrovanej forme, vrátane umožnenia vytvárania podaní bez predchádzajúcej autentifikácie, vytvorenia OpenAPI na podania (t.j. splnenie požiadavky §25 ods.7 zákona č.3056/2013), umožnenia autentifikácie ku službe pomocou aplikácie Slovensko v mobile a umožnenia autorizácie podaní na to určenou funkciou informačného systému (t.j. splnenie požiadavky §23 ods.1 písm.a) bod 2. zákona č.305/2013). Forma podania v listinnej a elektronickej forme má byť obdobná, vrátane jej viazanosti – t.j. tam, kde je možné vykonať listinné podanie voľnou formou (bez použitia na to určeného listinného formulára), má byť umožnené aj elektronické podanie prostredníctvom voľného textu. - Žiadame ponechať zníženie správneho poplatku za podanie oznámenia o návrhu na vklad minimálne pri použití štruktúrovanej formy elektronického podania. Zníženie poplatkov pri elektronických podaniach bolo zavedené ako motivačný faktor pre využitie tejto možnosti. Aj so samotnej argumentácie predkladateľa vyplýva, že táto motivácia je stále potrebná, v súčasnosti najmä smerom k využitiu štruktúrovanej formy podaní. - Zamýšľané zmeny súvisiace s elektronickými podaniami a prístupom k údajom v elektronickej forme žiadame prediskutovať v odbornom fóre, napr. pracovných skupinách MIRRI, ešte pred začatím MPK. | Odoslaná | Detail |
SBA (Slovenská banková asociácia) | Slovenská banková asociácia si dovoľuje prejaviť záujem zapojiť sa do konzultácií k príprave návrhu novely katastrálneho zákona v rámci predbežnej informácie PI /2024/44. Podnety k novele katastrálneho zákona: 1. zjednodušenie návrhu na vklad podaný v listinnej podobe; 2. upravenie podmienok podávania elektronických podaní; 3. logovaný prístup k údajom katastra na webe (konto); 4. nezapísateľné stavby v zmysle KatZ a evidencia záložných práv k nim; 5. vzhľadom na implementáciu niektorých veľkých zmien (napr. logovaný prístup k údajov katastra cez konto), navrhujeme dlhšiu legisvakančnú dobu; | Odoslaná | Detail |
Klub 500 (Klub 500) | Klub 500 má záujem o uskutočnenie konzultácií k pripravovanému zneniu návrhu zákona. Zároveň uvádzame, že z dôvodu aplikačnej praxe navrhujeme zahrnúť do prípravy návrhu zákona nasledujúce body: 1. Upozorňujeme, že v súčasne platnej právnej úprave, neexistuje právna možnosť (zmluvného predaja) takých nehnuteľností, ktoré sa nezapisujú do katastra nehnuteľností. V zmysle § 133 ods. 2 Občianskeho zákonníka platí, že sa vlastníctvo k nehnuteľným veciam nadobúda na základe zmluvy vkladom do katastra nehnuteľností. Na druhej strane existujú nehnuteľnosti/stavby, ktoré sa nezapisujú do katastra (letecká dráha, športová tribúna, mýtne stĺpy a iné), nakoľko nespĺňajú podmienky podľa osobitného predpisu podľa § 46 katastrálneho zákona. Návrh znenia v Občianskom zákonník: V § 133 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie: 3) Ak sa prevádza nehnuteľná vec na základe zmluvy, ktorá nie je predmetom evidencie v katastri nehnuteľností, nadobúda sa vlastníctvo okamihom účinnosti takejto zmluvy. 2. V časti pojednávajúcej o Zápise práv k nehnuteľnostiam § 32 (vklad) a § 43 (poznámka): § 32 1. skrátenie lehôt na vykonanie vkladu, 2. s uvedením, že ide o pracovné dni a to nasledovne: - V zmysle § 32 ods. 1 max. do 15 pracovných dní (pôvodne 30 kalendárnych dní) - V zmysle § 32 ods. 2 do 10 pracovných dní (pôvodne 20 kalendárnych dní) - V zmysle § 32 ods. 3 do 5 pracovných dní (pôvodne do 15 kalendárnych dní) § 43 1. skrátenie lehôt na vykonanie záznamu, 2. s uvedením, že ide o pracovné dni a to nasledovne: - V zmysle § 43 ods. 1 písm. b) do 20 pracovných dní (pôvodne do 60 kalendárnych dní) - V zmysle § 43 ods. 3 do 10 pracovných dní ( pôvodne 30 kalendárnych dní) Odôvodnenie: Z pohľadu Klubu 500 považujeme za vhodné, aby došlo k prehodnoteniu a zníženiu lehôt v prípadoch o vykonávaní vkladu a záznamu v katastri nehnuteľností. Navrhované zmeny považujeme za žiaduce vzhľadom aj na potrebu odstraňovania prípadných iných administratívnych prekážok, ktoré môžu následne vznikať v medziobdobí (od podania po zápis do registrov napr. v obchodných aktivitách). Zároveň znižovanie trvania lehôt bude vytvárať podmienky pre zvyšovanie digitalizácie a elektronizácie takýchto procesov (napr. k zvyšovaniu digitalizácie prichádza najmä s ohľadom na novú stavebnú legislatívu). Zároveň nami navrhované zníženie lehôt nepovažujeme za neúmerné, nakoľko žiadame zmeniť počítanie lehôt z kalendárnych na pracovné dni. | Odoslaná | Detail |
ZMOS (Združenie miest a obcí Slovenska) | V súvislosti s pripravovaným právnym predpisom: "Návrh zákona,ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v z.n.p," žiadame o prizvanie ku konzultáciám k upravovanej oblasti v súvislosti s novou stavebnou legislatívou - úprava evidencie hranice zastavaného územia obce v katastri nehnuteľností , | Odoslaná | Detail |
SPPK (Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora) | Vyjadrenie SPPK V súvislosti s návrhom upraviť v rámci novelizácie katastrálneho zákona otázku prístupu k údajom katastra nehnuteľností navrhujeme rozšíriť okruh osôb, ktorým sa poskytujú údaje a elektronické služby katastra podľa § 69 ods. 9, 11 a 12 zákona č. 162/1995 Z. z. s oslobodením od úhrady za ich poskytnutie, a to o osoby povinné viesť evidenciu podľa osobitného predpisu (zákon č. 504/2003 Z. z.) vo vzťahu ku katastrálnym územiam, kde sa nachádzajú pozemky, o ktorých sú tieto osoby povinné viesť evidenciu. Poľnohospodársky podnik je podľa § 14 ods. 2 zákona č. 504/2003 Z. z. povinný viesť evidenciu pozemkov, ktoré má prenajaté a pozemkov, ktoré sám vlastní a obhospodaruje, podľa prenajímateľov a druhu pozemkov. Poľnohospodársky podnik je tiež povinný viesť evidenciu ním obhospodarovaných pozemkov. Údaje a informácie z týchto evidencií je povinný každoročne poskytovať Pôdohospodárskej platobnej agentúre a na požiadanie okresnému úradu. Na to, aby poľnohospodár mohol riadne plniť povinnosť uloženú zákonom, potrebuje mať k dispozícii vždy aktuálne údaje katastra, podobne ako napr. geodeti, exekútori alebo znalci. Tento prístup by mal byť bezodplatný, keďže plnenie evidenčnej povinnosti sleduje prevažne verejnoprávny záujem. Preto je potrebné rozšíriť okruh osôb, ktorým sa poskytujú údaje a služby katastra nehnuteľností s oslobodením od úhrady, a to o osoby povinné viesť evidenciu podľa § 14 zákona č. 504/2003, a to vo vzťahu ku katastrálnym územiam, v ktorých sa nachádzajú pozemky, o ktorých sú tieto osoby povinné viesť evidenciu. Pripomienka nesmeruje k tomu, aby mali niektoré osoby výhodu proti iným subjektom. Prístup k údajom katastra nehnuteľností navrhujeme vymedziť teritoriálne, výlučne vo väzbe na pozemky, ktoré poľnohospodársky podnik vlastní, ktoré má prenajaté a ktoré obhospodaruje. Zákonom uloženú evidenčnú a oznamovaciu povinnosť podľa § 14 zákona č. 504/2003 má poľnohospodár vykonávajúci poľnohospodársku činnosť. Plnenie týchto povinnosti vyžaduje štát. Na ich riadne plnenie je potrebné mať aktuálne informácie o údajoch katastra, teda o údajoch, ktorými disponuje štát. Bez týchto údajov nie je možné viesť evidenciu riadne a preto ani štát v konečnom dôsledku nebude mať očakávaný benefit z tejto evidenčnej a oznamovacej povinnosti. Ak má štát záujem na plnení evidenčnej a oznamovacej povinnosti, mal by vytvoriť primerané podmienky na jej plnenie a neprenášať celú ťarchu na poľnohospodára a zaťažovať ho finančnými nákladmi. Niet žiadneho logického dôvodu, prečo by mal štát vyžadovať od poľnohospodára úhradu za poskytnutie (inak verejne dostupných) údajov katastra, keď na druhej strane štát vyžaduje od poľnohospodára plnenie evidenčnej a oznamovacej povinnosti, ktorú bez týchto údajov nemožno riadne plniť. Zároveň navrhujeme v rámci novelizácie katastrálneho zákona legislatívne upraviť prepojenie databázy katastra nehnuteľností s databázou registra obyvateľov, s cieľom, aby boli zapísané vždy aktuálne údaje o mene, priezvisku a adrese bydliska vlastníka. Častým javom je totiž to, že rovnaká osoba je evidovaná ako vlastník viacerých spoluvlastníckych podielov nadobudnutých postupne (napr. viacerými dedičskými konaniami), pričom však má uvedené rôzne adresy bydliska alebo rôzne priezvisko (napr. za slobodna a za vydata), aj keď ide o tú istú osobu. Neaktuálnosť údajov je prekážkou zlúčenia viacerých podielov vlastníka do jedného. Rovnako sú v praxi časté prípady neaktuálnych údajov o vlastníkovi nehnuteľností, ako je adresa jeho pobytu. V praxi tým vznikajú problémy v komunikácii s vlastníkom (v dôsledku neaktuálnych údajov sa doručované zásielky, napr. návrhy nájomných zmlúv, vrátia z dôvodu „adresát neznámy“). Ak vlastník nahlási zmenu trvalého pobytu matrike (t.j. štátu), je legitímne očakávať, že sa táto zmena prejaví aj v ostatných evidenciách vedených štátom, teda aj v katastri nehnuteľností. Navrhovaná zmena zníži administratívnu zaťaženosť poľnohospodárov a pozitívne sa prejaví v sprehľadnení evidencie katastra. | Odoslaná | Detail |
| | | |