Verejnosť (Verejnosť) | Slovenská metrologická spoločnosť navrhuje doplnenie zákona č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 198/2020 Z. z. ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „zákon o metrológii“) tak to: Ustanovenie § 29 zákona o metrológii doplniť tak aby spôsobilosť v oblasti metrológie overovali skúškou a vydávali doklady o spôsobilosti v oblasti metrológie okrem Slovenského metrologického ústavu (ďalej len „ústav“) aj právnické osoby, ktoré sú akreditované na vykonávanie takýchto skúšok. Odôvodnenie: Touto právnou úpravou by sa mal zabezpečiť vyšší stupeň sprístupnenia vykonávania skúšok spôsobilosť v oblasti metrológie pre fyzické osoby, ktoré v zmysle zákona o metrológii potrebujú mať doklad o spôsobilosti v oblasti metrológie a to predovšetkým územným pôsobením, kedy by žiadateľ o skúšku nemusel cestovať do Bratislavy na ústav ale poskytovateľ preskúšania by mohol realizovať skúšky podľa potreby na ktoromkoľvek mieste. Ustanovenie § 35 zákona o metrológii upraviť tak aby rozhodnutie o autorizácii bolo platné na dobu neurčitú. Odôvodnenie: Touto právnou úpravou by sa malo zabezpečiť zníženie administratívnej záťaže podnikateľských subjektov vykonávajúcich overovanie určených meradiel, navyše kontrolu plnenia povinností autorizovanej osoby môže kedykoľvek vykonať Slovenský metrologický inšpektorát. Implementáciou uvedených návrhov by ďalej bol naplnený ciel ÚNMS SR: "Vytvárania priaznivých podmienok pre podnikateľské prostredie a zníženie byrokratickej záťaže podnikateľského prostredia v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024". | Odoslaná | Detail |
SMS (Slovenská metrologická spoločnosť) | Slovenská metrologická spoločnosť navrhuje doplnenie zákona č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 198/2020 Z. z. ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „zákon o metrológii“) tak to: Ustanovenie § 29 zákona o metrológii doplniť tak aby spôsobilosť v oblasti metrológie overovali skúškou a vydávali doklady o spôsobilosti v oblasti metrológie okrem Slovenského metrologického ústavu (ďalej len „ústav“) aj právnické osoby, ktoré sú akreditované na vykonávanie takýchto skúšok. Odôvodnenie: Touto právnou úpravou by sa mal zabezpečiť vyšší stupeň sprístupnenia vykonávania skúšok spôsobilosť v oblasti metrológie pre fyzické osoby, ktoré v zmysle zákona o metrológii potrebujú mať doklad o spôsobilosti v oblasti metrológie a to predovšetkým územným pôsobením, kedy by žiadateľ o skúšku nemusel cestovať do Bratislavy na ústav ale poskytovateľ preskúšania by mohol realizovať skúšky podľa potreby na ktoromkoľvek mieste. Ustanovenie § 35 zákona o metrológii upraviť tak aby rozhodnutie o autorizácii bolo platné na dobu neurčitú. Odôvodnenie: Touto právnou úpravou by sa malo zabezpečiť zníženie administratívnej záťaže podnikateľských subjektov vykonávajúcich overovanie určených meradiel, navyše kontrolu plnenia povinností autorizovanej osoby môže kedykoľvek vykonať Slovenský metrologický inšpektorát. Implementáciou uvedených návrhov by ďalej bol naplnený ciel ÚNMS SR: "Vytvárania priaznivých podmienok pre podnikateľské prostredie a zníženie byrokratickej záťaže podnikateľského prostredia v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024". | Odoslaná | Detail |
RÚZSR (Republiková únia zamestnávateľov) | Do návrhu novely zákona o metrológií odporúča RÚZ zapracovať nasledovné podnety: 1. Návrh týkajúci sa ustanovenia § 25 ods. 11 v spojení s § 25 ods. 8 zákona č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „Zákon o metrológii“) Navrhujeme vypustiť prvú vetu ustanovenia § 25 ods. 11 Zákona o metrológii. Odôvodnenie: Návrh odôvodňujeme tým, že ustanovenie § 25 ods. 11 Zákona o metrológii je v zjavnom rozpore so znením ustanovenia § 25 ods. 8, ktorý v svojej druhej vete zakotvuje, že „Ústav, určená organizácia alebo autorizovaná osoba je povinná vydať doklad o overení určeného meradla, aj keď určené meradlo označí overovacou značkou, ak o to požiada objednávateľ overenia súčasne s objednávkou na overenie určeného meradla.“ Predmetné ustanovenie § 25 ods. 8 Zákona o metrológii je potom v zjavnom rozpore s ustanovením § 25 ods. 11, ktoré zakotvuje povinnosť vydať doklad o overení určeného meradla, ktorým sa dopĺňa národná overovacia značka podľa § 13 ods. 1 písm. a) predmetného zákona vyjadrený len posledným dvojčíslom roka, v ktorom bolo určené meradlo overené, aj keď o to objednávateľ nepožiada. Predmetné ustanovenia si jednak vzájomné odporujú a prípad, kedy je autorizovaná osoba povinná vydať doklad aj v prípade, ak o to objednávateľ nepožiada, predstavuje zbytočnú a ničím neodôvodnenú administratívnu záťaž autorizovanej osoby. Je zbytočné vydávať doklad o overení určeného meradla, ak o taký doklad objednávateľ nepožiada, a teda nemá záujem o vydanie dokladu o overení určeného meradla. 2. Návrh týkajúci sa zmeny ustanovenia § 51 ods. 1 písm. d) Zákona o metrológii a súvisiacej zmeny § 16 ods. 2 písm. e) Zákona o metrológii Navrhujeme ustanovenie § 51 ods. 1 písm. d) Zákona o metrológii doplniť v jeho závere nasledovne: „vydať doklad o oprave určeného meradla s uvedením identifikácie meradla a rozsahu vykonanej opravy, ak je predmetom jej činnosti oprava určeného meradla a ak používateľ meradla o vydanie takéhoto dokladu požiada, alebo vydať doklad o montáži určeného meradla s uvedením identifikácie meradla a dátumu vykonanej montáže, ak je predmetom jej činnosti montáž určeného meradla, rovnopis dokladu odovzdať používateľovi určeného meradla, ak o to používateľ požiada, a viesť evidenciu týchto dokladov.“ V nadväznosti na vyššie uvedené navrhujeme ustanovenie § 16 ods. 2 písm. e) upraviť v nasledovnom znení: „viesť evidenciu každého používaného určeného meradla, ktorá umožňuje jednoznačnú identifikáciu každého používaného určeného meradla s uvedením miesta jeho používania a každý dátum jeho overenia, a uchovávať doklad o oprave v zmysle 51 ods. 1 písm. d), ak bol vydaný.“ Odôvodnenie: Vyššie uvedené odôvodňujeme predovšetkým tým, že vydávanie dokladu o každej oprave určeného meradla registrovanou osobou v praxi spôsobuje nielen neprimeranú administratívnu záťaž registrovanej osoby, ale v končenom dôsledku tiež bezdôvodne zvyšuje finančné náklady, pričom povinnosť vydávať doklad o každej oprave určeného meradla nemá pre vlastníka meradla/používateľa meradla žiadny prínos. Ak je používateľ meradla zároveň registrovanou osobou, opravuje meradlo pre seba a doklad o jeho oprave tak nepotrebuje sám pre seba vystavovať a archivovať. K uvedenému tiež dodávame, že znenie § 16 ods. 2 písm. e) spôsobuje legislatívnu nepresnosť nakoľko z legislatívneho znenia nevyplýva, aký časový úsek je používateľ určeného meradla, povinný uchovávať doklad o oprave v zmysle § 51 ods. 1 písm. d) Zákona o metrológii. S poukazom na vyššie uvedené tak navrhujeme stanoviť lehotu, počas ktorej bude mať registrovaná osoba povinnosť takéto doklady uchovávať. 3. Navrhujeme zmeniť znenie ustanovenia § 25 ods. 12 písm. a) Zákona o metrológii nasledovne: „(12) Platnosť overenia určeného meradla zaniká, ak a) uplynul čas jeho platnosti, nie však skôr ako v posledný deň príslušného kalendárneho roka,“ Odôvodnenie: Vyššie uvedená zmena spôsobí úsporu nákladov nielen na strane používateľa meradla, ale v konečnom dôsledku aj úsporu nákladov všetkých odberateľov energií. 4. Návrh týkajúci sa ustanovenia § 56 Zákona o metrológii. Navrhujeme doplniť ustanovenie § 56 o nový bod 7 s jeho nasledovným znením: „(7) Overenie určeného meradla po oprave vykonanej v členskom štáte inom ako v Slovenskej republike sa uznáva ako následné overenie na základe písomnej žiadosti podanej ústavu alebo určenej organizácii za týchto podmienok: a) meradlo má platné národné schválenie typu alebo posúdenie zhody podľa § 21 alebo § 22 tohto zákona, alebo posúdenie zhody v zmysle zákona č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov,. a Nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 145/2016 o sprístupňovaní meradiel na trhu, b) v písomnej žiadosti je uvedené vyhotovenie a tvar značky overenia, názov a sídlo laboratória, ktoré vykonalo overenie, a informácia o tom, kto udelil tomuto laboratóriu oprávnenie vykonávať overenie, c) Ústav alebo určená organizácia môže požadovať predloženie výsledkov skúšok meradla.“ Odôvodnenie: V súčasnosti je často servis určených meradiel poskytovaný ako služba v inom členskom štáte EÚ ako v Slovenskej republike. Z praktického hľadiska je efektívnejšie a pre používateľa meradla ekonomickejšie, meradlo po oprave overiť v inom členskom štáte aj z dôvodu, že pri overení napr. nevyhovie a je zo strany opravcu nutný servisný zásah. | Odoslaná | Detail |
Klub 500 (Klub 500) | V súvislosti so zverejnenou predbežnou informáciou (PI/2020/250) vo veci úpravy znenia zákona č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 198/2020 Z. z. ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „zákon o metrológii“) navrhuje Klub 500 nasledovné doplnenia: Ustanovenia § 42 - §50 zákona o metrológii navrhujeme upraviť tak, aby sa povinnosť registrácie nevzťahovala na opravy a montáž určených meradiel. Odôvodnenie: Touto právnou úpravou by sa mal zabezpečiť zníženie nákladov na vykonávanie oprav meradiel používaných v závodoch z nasledovných dôvodov: 1. Dovoľujeme si upozorniť na neopodstatnenosť samotnej registrácie vo vzťahu k používaniu určených meradiel len s platným overením, napr. po každej vykonanej oprave sa vykonáva následne overenie meradla, ktorého rozsah je definovaný v § 25 zákona o metrológii, čo eliminuje možnosť používať meradlo s nevyhovujúcimi metrologickými parametrami. 2. Neopodstatnenosť registrácie vzhľadom na skutočnosť, že opravu kalibrovaných meradiel (rovnaký druh, typ, model) môže vykonávať každý, napr. opravu overenej váhy môže vykonávať len registrovaná osoba, hoci opravu rovnakej kalibrovanej váhy môže vykonávať každý. Veľké firmy používajú rovnaké druhy a typy váh za rôznymi účelmi a ich zamestnanci sú zaškolení a dostatočne erudovaní na opravu kalibrovaných váh a preto neexistuje dôvod, pre ktorí by neboli schopní vykonať opravu rovnakých váh, ktoré sa overujú; 3. Vysoké náklady za registráciu (správne poplatky , náklady kontroly registračných požiadaviek vykonávanej Slovenským metrologickým ústavom, poplatkami Slovenskému metrologickému ústavu za vystavenie dokladu o spôsobilosti zástupcu v oblasti metrológie. 4. Administratívna záťaž spojená s plnením povinností registrovanej osoby (napr. §51 písm. c) „vydať doklad o oprave určeného meradla s uvedením identifikácie meradla a rozsahu vykonanej opravy, ak je predmetom jej činnosti oprava určeného meradla, alebo vydať doklad o montáži určeného meradla s uvedením identifikácie meradla a dátumu vykonanej montáže, ak je predmetom jej činnosti montáž určeného meradla, rovnopis dokladu odovzdať používateľovi určeného meradla a viesť evidenciu týchto dokladov“; 5. Administratívna záťaž spojená s opakovaným preverovaním odbornej spôsobilosti zamestnancov opravujúcich meradlá, vzhľadom na fakt, že vo väčšine prípadov ide o rovnaký druh meradiel opravovaných meradiel a navyše zamestnanci firiem sú erudovaný na obsluhu a správu zložitejších riadiacich systémov ako sú meradlá. Dovoľujeme si vyjadriť súhlas aby boli naplnené ciele, ktoré uvádza Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „úrad“) v predbežnej informácii PI/2020/250 zo dňa 20.11.2020 a to najmä, že: Vytvárania priaznivých podmienok pre podnikateľské prostredie a zníženie byrokratickej záťaže podnikateľského prostredia v nadväznosti na Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 | Odoslaná | Detail |
ZBHS (Združenie bytového hospodárstva na Slovensku) | Na základe zverejnenej predbežnej informácie o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológii, Združenie bytového hospodárstva na Slovensku predkladá podnet na zmenu - doplnenie § 16, ods. 6 zákona nasledovne: „Ak má fyzická osoba alebo právnická osoba podozrenie, že určené meradlo nespĺňa metrologické požiadavky, je oprávnená požiadať formou písomnej žiadosti používateľa určeného meradla o zistenie chyby určeného meradla. Používateľ určeného meradla bezodkladne požiada ústav alebo určenú organizáciu formou písomnej žiadosti o zistenie chyby určeného meradla a vydanie dokladu o chybe určeného meradla, a to na náklady používateľa určeného meradla ako žiadateľa o vydanie dokladu o chybe určeného meradla. Ak sa jedná o určené meradlo vo vlastníctve fyzickej alebo právnickej osoby – majiteľa bytu alebo nebytového priestoru v bytovom dome, žiadosť o zistenie chyby určeného meradla predkladá správca domu na náklady vlastníka určeného meradla. Používateľ určeného meradla musí doručiť písomnú žiadosť o zistenie chyby určeného meradla najneskôr posledný deň platnosti overenia určeného meradla súčasne s určeným meradlom.“ Dôvod: Správcovia bytových domov používajú v súlade so znením zákona NR SR č. 157/2018 Z.z. o metrológii na rozpočítanie nákladov na spotrebovanú vodu merače pretečeného množstva teplej a studenej vody v jednotlivých bytoch a nebytových priestoroch. Tieto merače, ktoré sú v zmysle § 11 zákona určenými meradlami, sú majetkom vlastníkov jednotlivých bytov a nebytových priestorov. Dodávku, montáž a pravidelné overenie určených meradiel zabezpečuje správca domu na náklady vlastníkov bytov a NP. Kým v iných prípadoch – napríklad vodárne, elektrárne, plynárne povinnosť úhrady nákladov na preskúšanie určených meradiel na základe požiadavky spotrebiteľa podrobne upravujú osobitné prepisy, problematika úhrady nákladov pri bytových vodomeroch podľa nášho názoru nie je jednoznačne upravená. Zákon 157/2018 v § 16 nezohľadňuje špecifické postavenie správcu bytového domu pri používaní určených meradiel, a ukladá správcovi domu povinnosť znášať náklady na zistenie chyby určeného meradla, ktoré nie je jeho vlastníctvom. V zmysle zákona 182/1993 o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, § 9, odsek 7: „Spoločenstvo a správca sú povinní vykonávať správu domu samostatne v mene a na účet vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome“. Vo vzťahu k zákonu 157/2018 správca v podstate plní povinnosti používateľa určeného meradla v zmysle §16, odseku 2. Ustanovenie § 16, odsek 6 je ale v rozpore so znením zákona 182/1993. | Odoslaná | Detail |
| | | |