SVSLPRK (Splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity) | vlastný materiál: V kapitole XII, v podkapitole 4. názvu "Náplň centra" žiadam súborne jednotlivé úlohy v odrážke 1 až 7, 10 až 13 a 15 v rámci náplne centra, definujúce de facto aj opatrenia, zamerať aj na problematiku podpory čítania a teda aj zlepšovania čitateľskej gramotnosti detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, akými sú osobitne deti a žiaci – členovia marginalizovaných rómskych komunít. Súčasne žiadam medzi úlohy/náplň centra aj na základe Uznesenia Európskeho parlamentu z 12. mája 2011 o vzdelávaní v ranom detstve v Európskej únii - P7_TA(2011)0231, Záverov Rady o vzdelávaní a starostlivosti v ranom detstve: zabezpečenie optimálneho začiatku pre všetky naše deti vo svete budúcnosti (Ú. v. EÚ C 175, 15.6.2011), Odporúčania Komisie z 20. februára 2013 Investovať do detí: východisko z bludného kruhu znevýhodnenia (Ú. v. EÚ L 59, 2.3.2013) včleniť aj v rámci podpory rodičov v úlohe učiteľov detí v rannom detstve „rozvoj inovatívnych a podporných metód zapojenia rodičov pri rozvíjaní čitateľskej gramotnosti detí osobitne v období predprimárneho vzdelávania detí“. Odôvodnenie: Uvedenú pripomienku predkladám aj v súlade s príslušnými nelegislatívnymi právnymi aktmi Európskej únie, napríklad Uznesenia Európskeho parlamentu z 25. októbra 2017 o aspektoch základných práv v integrácii Rómov v EÚ: boj proti protirómskemu zmýšľaniu - P8_TA-PROV(2017)0413 a Záverov Rady z 8. decembra 2016 Urýchlenie procesu integrácie Rómov – dokument 15406/16. Rozvoj gramotnosti a čitateľskej gramotnosti je základným predpokladom úspešnej integrácie Rómov, eliminujúci aj medzigeneračný prenos chudoby s následnou synergiou uplatniteľnosti na pracovnom trhu. Zameraním náplne centra aj na uvedené cieľové skupiny detí, žiakov a rodičov zo sociálne znevýhodneného prostredia, akými sú osobitne deti a žiaci – členovia marginalizovaných rómskych komunít, súčasne sledujem posilnenie národného prvku poznania vlastného jazyka, kultúry a histórie Rómov a to aj v prepojení na prvok dvojitej a viacnásobnej identity; a súčasne aj poznanie jazyka, kultúry a histórie Slovenskej republiky, aj vzhľadom na definovanie zásady EÚ že Rómska kultúra je súčasťou Európskej kultúry a tým aj národnej kultúry Slovenskej republiky, čím dochádza súčasne aj k posilneniu vzájomného kultúrneho dialógu a vzájomného uznávania kultúr. Uvedenú pripomienku považujem za zásadnú a uplatňujem ju v rámci svojej pôsobnosti. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ZKŠS (Združenie katolíckych škôl Slovenska) | K Prílohe č. 3: Podujatia: Medzi celoslovenské podujatia navrhujeme vložiť: Súťaž Združenia katolíckych škôl Slovenska: „...a Slovo bolo u Boha...“ Súťaž je organizovaná ako dobrovoľná záujmová činnosť žiakov základných a stredných škôl na Slovensku. Súťaž sa usporadúva každoročne. Hlavným organizátorom a vyhlasovateľom súťaže „...a Slovo bolo u Boha...“ je Združenie katolíckych škôl Slovenska. Poslaním súťaže „... a Slovo bolo u Boha ...“ je: a) rozvíjať záujem o hodnotnú literatúru; b) spoznať krásu kresťanskej literatúry; c) prehlbovať vzťah a úctu k materinskej reči; d) vytvárať dobré podmienky na umelecký prednes literatúry; e) podporovať odborný rast talentovaných žiakov; f) dať príležitosť žiakom spoznať krásu kultivovaného prejavu nielen v slove, ale i vo výtvarnom prejave; g) umožniť učiteľom a žiakom vymeniť si skúsenosti; h) prispievať k účelnému a efektívnemu využívaniu voľného času žiakov. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | Beriem na vedomie, že predložený návrh materiálu má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je zabezpečený v rámci schválených limitov počtu zamestnancov a výdavkov kapitoly Ministerstva kultúry SR a na príslušný rozpočtový rok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
AZZZ SR (Asociácia zamestnávatelských zväzov a združení Slovenskej republiky) | k predloženému návrhu bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ÚPPVII (Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu) | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MDaVSR (Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky) | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ÚGKKSR (Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky) | Bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
GPSR (Generálna prokuratúra Slovenskej republiky) | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ŽSK (Žilinský samosprávny kraj) | Príloha 3, strana 8 – Podujatia regionálneho charakteru – „Cesty za knihou uviesť“ Odporúčame zmeniť text tak, že po zmene bude znieť: (Už som prvák, už si čítam sám: Cyklické podujatie Oravskej knižnice A. Habovštiaka v Dolnom Kubíne, ktoré je zamerané na rozvíjanie čitateľských zručností žiakov 1. ročníka ZŠ. Jeho cieľom je vzbudiť u detí záujem o knihy a vychovať z nich čitateľov na celý život. Knižnica nemôže dieťa naučiť čítať, ale môže rodičom aj škole pomôcť pri vytváraní pozitívneho vzťahu k čítaniu. Žiaci sú motivovaní k čítaniu a kritickému mysleniu počas pravidelných mesačných návštev triednych kolektívov v knižnici, ktoré sú založené na interakcii a dialógu. Súčasťou stretnutí sú knižnično-informačná výchova, tematické podujatia, zážitkové a hlasné čítanie, práca s literárnym textom, dramatizácia textov, súťaže, tvorivé dielne. V závere školského roka sa realizuje slávnostný bezplatný zápis prvákov za čitateľov knižnice a ich pasovanie za rytierov pekného slova. Obdobný celoročný cyklus podujatí pripravujeme aj pre žiakov 2. - 4. ročníka základných škôl. Odôvodnenie: Projekt uvádzaný v navrhovanej koncepcii nie je aktuálny. Knižnica každoročne realizuje projekty s inými názvami, ako sú uvedené v dokumente. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ŽSK (Žilinský samosprávny kraj) | Príloha 3, strana 7 – Podujatia regionálneho charakteru – „S knihou nás baví svet“ Odporúčame zmeniť text tak, že po zmene bude znieť: (Ne)obyčajné stretnutia s literatúrou: Oravská knižnica Antona Habovštiaka v Dolnom Kubíne si v tomto viacročnom projekte kladie za cieľ prebudiť u detí záujem o čítanie, upriamiť ich pozornosť na pôvodnú tvorbu slovenských autorov, zapojiť ich do aktívneho spoznávania literatúry a regionálnych kultúrnych tradícií, formovať čitateľské vedomie detí a mládeže prostredníctvom stretnutí s literárnymi tvorcami, kultivovať literárny vkus a prezentovať edukačnú funkciu literatúry formami príťažlivými pre deti a mládež. Obsahovú náplň tvoria rôznorodé aktivity, ako sú hodiny hlasného a zážitkového čítania, čitateľské dielne, tvorivé výtvarné a literárne dielne, zábavno-súťažné činnosti, čitateľská súťaž Čítanie s nezábudníkom, besedy a autorské čítania so spisovateľmi a ilustrátormi. Odôvodnenie: projekt uvedený v predloženom materiáli už nie je aktuálny. Knižnica každoročne realizuje projekty s inými názvami, ako sú uvedené v predkladanom dokumente. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MŠVVaŠSR (Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky) | Vlastný materiál • Odporúčame vo vlastnom materiáli presne špecifikovať vybrané programy koncepcie, na ktorých má spolupracovať ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, akým spôsobom a uviesť finančné zabezpečenie tejto spolupráce. V návrhu uznesenia vlády k tomuto materiálu, v bode B. 2. určiť konkrétny termín splnenia uloženej úlohy. • V časti II. Zámery – v druhom odseku odporúčame za slová „Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR“ vložiť „(ďalej len „ministerstvo školstva“)“ a túto skratku kvôli lepšej čitateľnosti textu použiť v celom nasledovnom texte. • V časti IV Ciele na str. 4 v časti Cieľové a spolupracujúce skupiny centra v tretej odrážke nahradiť slovo „pracovníci“ slovom „zamestnanci“ a slovo „predškolského“ nahradiť slovom „predprimárneho“. • V časti V. na str. 4 v časti Kultúrne a čitateľské kompetencie na konci prvého odseku nahradiť slová „z hľadiska školskej výchovy a vzdelávania“ slovami „z hľadiska výchovy a vzdelávania v škole“. • V časti V. na str. 4 v časti Čitateľská gramotnosť v prvej vete nahradiť slová „školského výchovno-vzdelávacieho procesu“ slovami „výchovno-vzdelávacieho procesu v škole“. • V časti IX Prehľad o súčasnom systéme podpory čítania v rámci rezortu kultúry na str. 14 v časti Čítanie by sme mali chápať ako dôležitú súčasť kultúry upraviť tretiu vetu v prvom odseku nasledovne: „Práve dospelá komunita je strategicky významný článok pri tvorbe prostredia stimulujúceho záujme o čítanie.“ • V časti XII Návrh na riešenie, postup na str. 22 v časti Zameranie a ciele Centra literatúry pre deti a mládež a podpory čítania piatu vetu v poslednom odseku upraviť nasledovne: „Cieľovou skupinou budú prednostne deti predškolského veku, mladšieho a staršieho školského veku.“ Príloha č. 3 Navrhujeme v Prílohe č. 3 „Úspešné projekty na podporu čítania (Výber podujatí) v časti Celoslovenské podujatia“ doplnenie nasledovného textu: • Koyšove Ladce Celoslovenská súťaž v umeleckom prednese pôvodnej slovenskej ľúbostnej poézie Koyšove Ladce je určená pre žiakov základných a stredných škôl, základných umeleckých škôl a konzervatórií, ako aj súťažiacim v kategóriách do 60 rokov veku a nad 60 rokov veku. Jej vyhlasovateľom a organizátorom je Klub priateľov poézie Pavla Koyša v Bratislave, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, Považské osvetové stredisko v Považskej Bystrici, obec Ladce a Považská knižnica v Považskej Bystrici. • Štúrov Zvolen Celoslovenská súťaž v rétorike Štúrov Zvolen je individuálnou súťažou žiakov základných a stredných škôl v samostatnom rétorickom prejave na zvolenú (doma pripravenú) tému a na zadanú (vyžrebovanú) tému. Jej cieľom je formovanie vzťahu mladých ľudí k rodnému jazyku a skvalitňovanie ich rečového prejavu, vytvárať podmienky na rozvíjanie komunikačno-verbálnych schopností žiakov a zvyšovanie kultúrnosti prednesu prozaických útvarov, rozvíjať jazykovú komunikáciu, jej kultúrnosť a kultivovanosť po obsahovej aj formálnej stránke a zároveň vytvárať priestor na prezentáciu, vzájomnú konfrontáciu a inšpiráciu pre všetkých záujemcov o rétoriku. Vyhlasovateľmi súťaže pre daný ročník sú Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky a Mesto Zvolen. Na usporiadaní súťaže Štúrov Zvolen sa podieľajú školy, orgány štátnej správy v školstve, zariadenia pre záujmovú činnosť žiakov, kultúrne zariadenia vyšších územných celkov, prípadne ďalšie inštitúcie a zariadenia. Za jej organizačné zabezpečenie zodpovedá organizátor súťaže Podpolianske osvetové stredisko vo Zvolene. • Štúrovo pero Celoslovenská súťaž, ktorej hlavným poslaním a cieľom je vyhľadávať novinárske talenty žiakov stredných škôl a študentov vysokých škôl, podporovať a rozvíjať ich novinárske nadanie. Viesť žiakov a študentov k tvorbe novín a novinárskych žánrov, reprezentovať výsledky výučby školy prostredníctvom žiackej tvorby v oblasti žurnalistických žánrov, konfrontovať úroveň a kvalitu jednotlivých školských časopisov. Súťaž Štúrovo pero sa snaží zveľaďovať a napĺňať odkaz Ľ. Štúra, podporovať tvorbu mladých novinárov-tvorcov školských časopisov a novinárskych článkov. Celoštátne kolo súťaže metodicky, organizačne, technicky a finančne zabezpečuje Krajská knižnica Ľ. Štúra vo Zvolene. Odôvodnenie návrhu: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky je spoluvyhlasovateľom aj niektorých ďalších významných podujatí celoslovenského charakteru určených pre žiakov základných a stredných škôl ako aj študentov vysokých škôl so zameraním na podporu čítania, cibrenie pamäte, rozširovanie slovnej zásoby a zlepšovanie komunikácie. Príloha č. 4 • V nadpise prílohy č. 4 zmeniť slovo „riešeniu“ na „riešenie“ • Na str. 10, v časti Čitateľská gramotnosť ako základný pedagogický a kultúrny fenomén v druhom odseku zmeniť slovo „predškolského“ na „predprimárneho“ | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MZSR (Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MVSR (Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky) | Všeobecne Navrhuje sa uviesť na obale materiálu (podnet), na konci prvého odseku predkladacej správy, v prvej vete III. časti vlastného materiálu číslo uznesenia vlády SR zo 7. januára 2015, ktorým bol Akčný plán na roky 2015 – 2017 k Stratégii rozvoja kultúry Slovenskej republiky na roky 2014 – 2010 a jeho realizácia schválený – úloha B.1. uznesenia č. 11/2015. Nad rámec pripomienok upozorňujeme na predkladateľom nespôsobený nesúlad medzi doložkou vybraných vplyvov (bod 9) a stanoviskom Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov. Podľa vyjadrenia predkladateľa materiál nemá žiaden vplyv na informatizáciu; Komisia konštatuje, že „materiál predpokladá .... pozitívne vplyvy na informatizáciu“... | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
| | | | |