MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | Navrhujeme zvážiť doplnenie znenia uvedenej úlohy o textovú časť : B.11 vypracovať „participatívnym a odborným spôsobom“ koncepciu inštitucionálneho zabezpečenia.... Odôvodnenie: Vzhľadom na pôvodné znenie úlohy B.11, odporúčame aj preformulované znenie uvedenej úlohy doplniť o textovú časť vypracovania koncepcie participatívnym a odborným spôsobom, čím sa zároveň zabezpečí aj objektívne vypracovanie uvedenej koncepcie inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv v SR. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
AZZZ SR (Asociácia zamestnávatelských zväzov a združení Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ÚNMSSR (Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky) | ÚNMS SR nemá k predloženému materiálu žiadne pripomienky. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MPRVSR (Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
GPSR (Generálna prokuratúra Slovenskej republiky) | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
Verejnosť (Verejnosť) | 1.Vetu „Návrh bol následne prerokovaný aj na stretnutí s členmi občianskej komory Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť.“ požadujeme zmeniť. Odôvodnenie: Podľa platného Štatútu Rady vlády Slovenskej republiky pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť v rámci tejto Rady pôsobia len výbory a Radou zriadené odborné pracovné skupiny. 2. Vetu „Počas rokovaní so zástupcami občianskej spoločnosti však nebola nájdená zhoda na obsahu a forme potrebných zmien.“ požadujeme zmeniť. Odôvodnenie: Nie je jednoznačne uvedené, kto sa tu rozumie slovami „zástupcovia občianskej spoločnosti“. 3. Vetu :Z diskusie k danej problematike vyplynula požiadavka, aby zmeny v právnej úprave ľudsko-právnych inštitúcií boli súčasťou širšej koncepcie inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike.“ požadujeme zmeniť. Odôvodnenie: Nie je jednoznačne uvedené, s kým diskusia prebehala, keďže prípadné zmeny v zákone sa mali týkať nezávislej právnickej osoby s názvom Slovenské národné stredisko pre ľudské práva. 4. Vetu „Nová koncepcia by mala reflektovať na vývoj spoločnosti, legislatívu a tvorbu rôznych orgánov a inštitúcii vzniknutých od zriadenia strediska (t.j. od roku 1993). S týmto návrhom sa ministerstvo stotožnilo.“ navrhujeme vypustiť. Odôvodnenie: Slovenská republika v súčasnosti nepotrebuje novú koncepciu (čiže spôsob chápania, osnovu, rozvrh) inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv, keďže má funkčný systém ľudsko-právnych inštitúcií. Bez problému v záujme väčšej efektívnosti činnosti možno v nevyhnutnom rozsahu novelizovať zákon NR SR č. 308/1993 Z. z. o zriadení Slovenského národného stredisko pre ľudské práva (ostatná zmena bola zákonom č. 176/2015 Z. z.). Ministerstvo spravodlivosti SR sa nepotrebuje stotožňovať s názorom skupinky osôb, keďže vláda SR nedávno v roku 2015 schválila návrh Celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike, a toto ministerstvo má potrebné kompetencie v § 13 ods. 9 zákona č. 575/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov. 5. Vetu „Z uvedeného dôvodu sa navrhuje zmena znenia úlohy B.11. tak, aby bolo možné uskutočniť stanovený zámer, ktorým je efektívna ochrana a podpora ľudských práv v Slovenskej republike, čo najvhodnejšími prostriedkami.“ navrhujeme zmeniť. Odôvodnenie: Čiastočná zmena úlohy B.11. sa má priamo týkať právnej úpravy Slovenského národného strediska pre ľudské práva. 6. Vetu „Navrhuje sa preto znenie úlohy preformulovať na úlohu so znením: vypracovať koncepciu inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike a predložiť ju spolu s prípadnými návrhmi legislatívnych zmien na rokovanie vlády.“ navrhujeme vypustiť. Odôvodnenie: Nie je dôvod na vypracovanie novej koncepcie inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike, keďže Slovenská republika má funkčný systém ochrany a podpory ľudských práv a tiež vláda SR nedávno schválila návrh Celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
Verejnosť (Verejnosť) | 1./ V nadpise návrhu uznesenia vlády SR navrhujeme za slovami „Návrh na zmenu“ vsunúť slová „a doplnenie“. Zdôvodnenie: Navrhuje sa rozšíriť návrh uznesenia vlády o novú časť B. 2./ V návrhu uznesenia vlády SR predloženého MS SR na medzirezortné pripomienkové konanie požadujeme doplniť časť „B. dopĺňa“ so znením: „B. dopĺňa B.1. v uznesení vlády SR č. 71 z 18. februára 2015 časť B o bod B.15. nasledovne: „podpredsedníčke vlády a ministerke spravodlivosti B.15. v spolupráci s ministrom kultúry vypracovať a predložiť na rokovanie vlády návrh Dodatku k Celoštátnej stratégii ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike, obsahujúceho priority a úlohy týkajúce sa náboženského vyznanie a viera, a náboženskej slobody. do 30. septembra 2017“.“ Zdôvodnenie: Požadujeme doplniť návrh uznesenia vlády, keďže v Celoštátnej stratégii ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike chýbajú priority a úlohy v oblasti náboženské vyznanie a viera, a v oblasti náboženská sloboda. V Predkladacej správe materiálu MZVaEZ SR Návrh celoštátnej stratégie na rokovanie vlády SR (rokovanie dňa 18.2.2015) sa okrem iného konštatuje: http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/BodRokovaniaDetail?idMaterial=24253 „Jednou z viackrát otvorených tém počas prípravy stratégie, bola aj otázka náboženského vyznania a viery, a to najmä v kontexte vypracovania novej prílohy k stratégii. Vzhľadom na skutočnosť, že realizované podujatia v rámci prípravy stratégie neumožnili v primeranej miere prediskutovať všetky aspekty súvisiace s otázkou náboženskej slobody a neprebehla dostatočná odborná, ako aj verejná diskusia, bude v spolupráci s Ministerstvom kultúry SR otázka náboženského vyznania a viery v podmienkach SR komplexne posúdená v rámci ďalšieho procesu stratégie a úloh z nej vyplývajúcich.“. 3./ Slová „Vykonajú: podpredsedníčka vlády a ministerka spravodlivosti“ navrhujeme zmeniť na „Vykonajú: podpredsedníčka vlády a ministerka spravodlivosti, minister kultúry“. Zdôvodnenie: Navrhuje sa v nadväznosti na text požadovaného doplnenia Návrhu uznesenia vlády. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
Verejnosť (Verejnosť) | Časť A. 1. ministerstvom spravodlivosti navrhnutého uznesenia vlády SR navrhujeme zmeniť na: „A. 1. v uznesení vlády SR č. 71 z 18. februára 2015 v bode B.11. a/ znenie úlohy takto: „B.11. pripraviť participatívnym spôsobom zmeny a doplnenia právnej úpravy Slovenského národného strediska pre ľudské práva a predložiť ich na rokovanie vlády“, b/ termín úlohy z 30. júna 2016 na 31. mája 2017.“. Odôvodnenie: Navrhujeme, aby MS SR predložilo na rokovanie vlády spresnenie a zreálnenie textu úlohy B.11., prijatej uznesením vlády SR č. 71 z 18. februára 2015; s posunom termínu splnenia úlohy z roku 2016 (vzhľadom na vyťaženosť MS SR v súvislosti s predsedníctvom SR v Rade Európskej únie) na máj 2017. Slovenská republika v súčasnosti nepotrebuje novú koncepciu inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv, keďže má funkčný systém ľudsko-právnych inštitúcií. Je však potrebné ministerstvom spravodlivosti vypracovať a predložiť na medzirezortné pripomienkové konanie návrh dodatku k Celoštátnej stratégii ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
Verejnosť (Verejnosť) | V celom materiáli požadujeme vypustiť ministerstvom spravodlivosti navrhovanú vecnú zmenu úlohy v bode B.11. uznesenia vlády SR č. 71/2015. Úlohu v bode B.11. odporúčame len spresniť. Zdôvodnenie: Nie je jasné, prečo sa má vypracovať koncepcia, keď už existuje vládou SR nedávno (v roku 2015) schválená celoštátna stratégia. Nie je jasné, čo v návrhu uznesenia vlády vlastne znamenajú slová „koncepcia inštitucionálneho zabezpečenie ochrany a podpory ľudských správ“, keďže SR má vytvorený funkčný a efektívny systém ochrany a podpory ľudských práv zabezpečovaný viacerými inštitúciami. Z materiálu MS SR „Komplexná analytická informácia o stave vo vybraných oblastiach ľudských práv“ (zaevidovaný na Úrade vlády 13.12.2016) nevyplýva potreba vypracovania koncepcie inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
Verejnosť (Verejnosť) | V celom materiáli na rokovanie vlády slová „Návrh na zmenu uznesenia vlády SR č. 71 z 18. februára 2015“ navrhujeme zmeniť na: „Návrh na zmenu a doplnenie uznesenia vlády SR č. 71 z 18. februára 2015“. Odôvodnenie: Navrhujeme doplniť novú úlohu pre ministerstvo spravodlivosti, vzhľadom na nedoriešené požiadavky doplnenia celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv SR o problematiku náboženského vyznania a viery. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MOSR (Ministerstvo obrany Slovenskej republiky) | Bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
KBS (Konferencia biskupov Slovenska) | Pripomienka: Navrhujeme zamietnutie zmeny znenia úlohy B.11., a navrhujeme zachovanie pôvodného znenia. Odôvodnenie Požiadavka členov občianskej komory Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť, konkrétne aby zmeny v právnej úprave ľudsko-právnych inštitúcií boli súčasťou širšej koncepcie inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike a na ňu nadväzujúca navrhnutá zmena, nevyplynula s reálnej potreby slovenskej spoločnosti, ktorá by bola objektívne demonštrovaná. Okrem iného, požiadavka „vypracovať koncepciu inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv v Slovenskej republike a predložiť ju spolu s prípadnými návrhmi legislatívnych zmien na rokovanie vlády“ je neopodstatnená aj z toho dôvodu, keďže inštitucionálneho zabezpečenie ochrany a podpory ľudských práv v SR už existuje - úlohy v oblasti ľudských práv a základných slobôd plní Slovenské národné strediska pre ľudské práva. Zoznam činností Strediska vymenovaných v zákone o zriadení Slovenského národného strediska pre ľudské práva nie je vyčerpávajúci, ale demonštratívny. Činnosť Strediska sa teda môže bez problémov upraviť, aby reflektovala „vývoj spoločnosti, legislatívu a tvorbu rôznych orgánov a inštitúcii vzniknutých od zriadenia strediska“, tak, ako je požadované členmi občianskej komory Rady vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť. Navrhovaná duplicita inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv nie je teda opodstatnená, a zbytočne v budúcnosti zaťaží štátny rozpočet. Vlastný text návrh na zmenu uznesenia vlády hovorí, že „stanovený zámer, ktorým je efektívna ochrana a podpora ľudských práv v Slovenskej republike, sa má uskutočniť čo najvhodnejšími a najefektívnejšími prostriedkami.“ Navrhovaná zmena tieto požiadavky nespĺňa. Navyše, táto požiadavka môže neprimeraným spôsobom zasahovať do kompetencií ministerstva školstva, ktoré je ústredným orgánom štátnej správy pre vzdelávanie a ktoré v rozsahu svojej pôsobnosti a na tento účel zriaďuje rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie. Aby sa zamedzilo narúšaniu vzdelávacieho systému nesystémovými prvkami, vzdelávanie k ľudským právam musí ostať v kompetencií ministerstva školstva. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ÚGKKSR (Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky) | Bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ÚPVSR (Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky) | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
PMÚSR (Protimonopolný úrad Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MŽPSR (Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
SVSRNM (Splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre národnostné menšiny) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MVSR (Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
SŠHRSR (Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
Fórum života (Fórum života, o.z.) | Pripomienka Fóra života a Katolíckeho hnutia žien Slovenska: Ponechať pôvodný bod B.11 z Uznesenia vlády č. 71 z 18. februára 2015 k Celoštátnej stratégii ochrany a podpory ľudských práv, týkajúci sa právnej úpravy Slovenského národného strediska pre ľudské práva participatívnou a odbornou formou. Odôvodnenie: Fórum života a Katolícke hnutie žien Slovenska sa dlhodobo zúčastňovali na rokovaniach týkajúcich sa dvojročnej prípravy Celoštátnej stratégie ochrany a podpory ľudských práv. Vnímali sme viaceré citlivé oblasti, ktoré v diskusiách rezonovali a ktoré boli predmetom verejných protestov, petícií, listov vláde, ako aj motiváciou na národné pochody za život či volebné programy a sľuby politikov. Jednou z konkrétnych neblahých skúseností okolo rokovaní k Stratégii bola aj snaha niektorých mimovládnych organizácií, ktoré sa zaoberajú ľudskými právami, a ich členov ovládnuť priestor „vysvetľovania ľudských práv a výchovy k ľudským právam“, ktoré idú nad rámec pôvodných dohôd štátov a medzinárodného práva a vnucujú svoj výklad pojmov opierajúci sa o rôzne zahraničné odporúčania a rezolúcie. Tieto aktivity neprestajne hľadajú finančnú podporu štátu a zneužívajú verejné financie na svoje ideologické projekty. Nový návrh ministerky spravodlivosti na zmenu uznesenia vlády v zmysle vytvorenia širšieho inštitucionálneho zabezpečenia ochrany a podpory ľudských práv namiesto novelizácie zákona o Slovenskom národnom stredisku pre ľudské práva v nás vyvoláva obavy, že práve tieto aktivity dostanú inštitucionálny rámec a budú pôsobiť ako štátom uznávané autority. Opakovane pripomíname, že mnohé (nielen kresťanské) mimovládne organizácie, ktoré sa naozaj venujú zastávaniu človeka a ľudských práv, nedostávajú priestor v nijakých pracovných skupinách, komisiách a komorách, ktoré sú pri zdroji tvorby dokumentov a pri rozdeľovaní financií zo spoločných daní (či už domácich alebo európskych). Preto odmietame akékoľvek ďalšie „inštitucionálne zabezpečenia ľudských práv“ so „zaručenými odborníkmi“, ktoré budú platené z verejných zdrojov. Na druhej strane vítame, ak sa novým spôsobom posilnia súčasné právne mechanizmy na odhaľovanie skutočného porušovania práv občanov Slovenskej republiky. Kontaktná osoba: raucinovam@gmail.com | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ÚVO (Úrad pre verejné obstarávanie) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MKSR (Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky) | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
NBS (Národná banka Slovenska) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MZSR (Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
ÚJDSR (Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
SVSLPRK (Splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre rómske komunity) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
MDaVSR (Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky) | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | Detail |
| | | | |