LP/2018/865 Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky z ...... 2018, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 410/2015 Z. z. o podrobnostiach výkonu správy registratúry orgánov verejnej moci a o tvorbe spisu
VYHLÁŠKA
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
z ...... 2018, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 410/2015 Z. z. o podrobnostiach výkonu správy registratúry orgánov verejnej moci a o tvorbe spisu
Existujúce pripomienky
Pripomienkujúci subjekt | Pripomienka k | Text pripomienky | Typ | Stav | Dátum vytvorenia | Detail |
---|---|---|---|---|---|---|
PMÚSR (Protimonopolný úrad Slovenskej republiky) | K bodu č. 12, k § 12 ods. 7 | Odporúčame preformulovať znenie § 12 ods. 7 návrhu, pretože z navrhovaného znenia § 12 ods. 7 návrhu nie sú jednoznačne zrejmé náležitosti samotných pečiatok, napr. to, či má byť text „Doložka právoplatnosti“ a text „Doložka vykonateľnosti“ súčasťou textu pečiatky ako aj, či na vyznačenie právoplatnosti a/alebo vykonateľnosti postačuje odtlačok pečiatky, alebo či je potrebné ešte k listinnému rovnopisu pripojiť samostatný dokument. V súvislosti s doložkami právoplatnosti a vykonateľnosti, ktoré sú elektronickým formulárom a ktoré sa pripájajú k registratúrnemu záznamu navrhujeme z dôvodu jednotnej aplikácie správnej doložky právoplatnosti a/alebo doložky vykonateľnosti pridať tieto formuláre priamo do elektronickej schránky orgánu verejnej moci. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
PMÚSR (Protimonopolný úrad Slovenskej republiky) | celému návrhu | Vzhľadom na skutočnosť, že sa vyžaduje prijatie úprav v Registratúrnom poriadku orgánu verejnej moci, ktorý schvaľuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, ako aj skutočnosť, že niektoré inštitúty, ktoré síce zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov ustanovuje, napr.: modul dlhodobého uchovávania, služby vládneho cloud-u , ale v súčasnosti nefungujú, žiadame posunutie účinnosti návrhu na 1. január 2020. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
PMÚSR (Protimonopolný úrad Slovenskej republiky) | nad rámec návrhu | Nad rámec návrhu navrhujeme, aby predkladateľ zvážil možnosť zadefinovania pojmov, ktoré sa používajú, avšak nie sú nikde definované čo spôsobuje problémy v praxi ide najmä o pojmy odpis, výpis, kópia, kópia elektronického záznamu. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MKSR (Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky) | Vlastný materiál K bodu 22: V § 21ods.1 druhej vete odporúčame konkretizovať inú vhodnú formu prístupu. Odôvodnenie: Legislatívno-technická pripomienka. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail | |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | K čl. I, k bodu 12 (§ 12 ods. 7) | Žiadam, aby následné vyznačovanie doložiek k elektronickému registratúrnemu záznamu bolo umožnené referentovi tak, ako je to v postupoch pri listinných záznamoch. Ak je však potrebné repodpisovať tento elektronický záznam, žiadam, aby postačovala pri vytvorení doložiek len systémová pečať. Navrhované znenie odkazuje na § 28 ods. 3 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente), podľa ktorého, ak ide o elektronický úradný dokument podľa § 3 písm. k) tretieho bodu, na účely preukázania právnych skutočností v ňom uvedených musí byť neoddeliteľne spojený s elektronickým úradným dokumentom, ktorého sa tieto právne skutočnosti týkajú, a to tak, že oba tieto elektronické úradné dokumenty sú spoločne autorizované – teda doložka nemusí byť vyznačená na tom istom zázname. Aktuálne procesy na Ministerstve financií SR neumožňujú finalizovaný záznam nanovo otvárať a dopĺňať, najmä ak zaslaním cez eDesk schránku sa zaručuje procesné odsúhlasenie a schválenie finálnej verzie a odoslanie nepozmeneného podania. Navyše k danému záznamu by existovali dve verzie výstupov – jedna bez doložky, jedna s doložkou. Doteraz sa vyznačovala právoplatnosť a vykonateľnosť na dokumentoch v listinnej podobe jednou pečiatkou. Pri elektronických dokumentoch je potrebné vytvoriť doložku právoplatnosti po uplynutí lehoty na podanie opravného prostriedku a následne doložku vykonateľnosti po uplynutí lehoty na plnenie. Navyše v navrhovanom znení absentuje následné vyznačenie doložiek k elektronickému registratúrnemu záznamu referentom tak, ako pri listinných záznamoch. Upozorňujem, že Ministerstvo financií SR postupuje v súlade s postupmi elektronickej komunikácie a každý elektronický záznam zasielaný cez eDesk musí prejsť schvaľovacím procesom minimálne cez nadriadeného. Tento postup vyznačovania doložiek pri elektronických záznamoch neumožňuje zamestnancovi vyznačiť právoplatnosť a vykonateľnosť doložkou bez ďalšieho postupu schvaľovania nadriadeným; ide teda o zvýšenú administratívnu záťaž. Rovnako odoslaný záznam je opatrený mandátnym certifikátom, prípadne systémovou pečaťou a je pridaná časová pečiatka, a dochádzalo by k repodpisovaniu záznamu a vzniku nového výstupného dokumentu. Upozorňujem, že nie je zrejmé, či v prípade nutnosti repodpisovania bude postačovať pri vytvorení doložiek daný záznam opatriť len systémovou pečaťou s časovou pečiatkou. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
NBÚSR (Národný bezpečnostný úrad) | čl. I | 3. V čl. I žiadame za novelizačný bod 11. vložiť nové novelizačné body 12. až 18., ktoré znejú: „12. V § 8 ods. 2 sa na konci pripája táto veta: „Ak sú v registratúrnom denníku evidované utajované registratúrne záznamy alebo spisy obsahujúce utajované registratúrne záznamy, registratúrny denník sa dopĺňa o údaje podľa osobitného predpisu.10a)“. Poznámka pod čiarou k odkazu 10a znie: „10a) § X ods. X vyhlášky č. .../2019 Z. z.“. 13. V § 8 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto vety: „Forma a osobitosť záznamu sa v evidencii vyznačuje udelením príznaku, ktorého formu upraví pôvodca v registratúrnom poriadku. V evidencii, v ktorej sa evidujú utajované registratúrne záznamy je príznakom uvedenie skratky stupňa utajenia v hranatých zátvorkách podľa osobitného predpisu.10b)“. Poznámka pod čiarou k odkazu 10b znie: „10b) § X ods. X vyhlášky č. .../2019 Z. z.“ 14. V § 8 ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „Ak sa v elektronickom systéme na správu registratúry evidujú aj utajované registratúrne záznamy, musí tento systém spĺňať opatrenia ustanovené v osobitnom predpise.9a)“. 15. § 8 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie: „(7) Evidenciu utajovaných registratúrnych záznamov upravuje osobitný predpis.9a)“. 16. § 9 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie: „(6) Ak sú v registratúrnom denníku evidované utajované registratúrne záznamy alebo spisy obsahujúce utajované registratúrne záznamy, registratúrny denník podľa odseku 3 sa dopĺňa o údaje podľa osobitného predpisu.12a) Evidenciu utajovaných registratúrnych záznamov upravuje osobitný predpis.9a)“. Poznámka pod čiarou k odkazu 12a znie: „12a) § X ods. X vyhlášky č. .../2019 Z. z.“. 17. V § 11 ods. 7 sa na konci pripája táto veta: „Podmienky prevedenia neelektronického registratúrneho záznamu do elektronickej podoby a naopak upravuje osobitný predpis.16a)“. Poznámka pod čiarou k odkazu 16a znie: „16a) § X ods. X vyhlášky č. .../2019 Z. z.“. 18. V § 12 odseku 6 sa na konci pripája táto veta: „Ak spis obsahuje utajovaný registratúrny záznam, označí sa stupňom utajenia podľa osobitného predpisu16b) a obmedzí sa prístup k celému spisu.“. Poznámka pod čiarou k odkazu 16b znie: „16b) § X ods. X vyhlášky č. .../2019 Z. z.“. Doterajšie novelizačné body sa primerane prečíslujú. Odôvodnenie: Cieľom navrhovaných novelizačných bodov je zosúladenie návrhu vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s vyhláškou o administratívnej bezpečnosti, ktorá je v legislatívnom procese. Z uvedeného dôvodu budú odkazy na konkrétne ustanovenia vyhlášky o administratívnej bezpečnosti uvedené v poznámkach pod čiarou doplnené po vysporiadaní pripomienok oboch rezortov k jednotlivým vyhláškam. Túto pripomienku považuje Národný bezpečnostný úrad za zásadnú. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
NBÚSR (Národný bezpečnostný úrad) | Všeobecne k vlastnému materiálu | 1. V súvislosti s prípravou novej vyhlášky Národného bezpečnostného úradu, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o administratívnej bezpečnosti utajovaných skutočností (ďalej len „vyhláška o administratívnej bezpečnosti“), považuje Národný bezpečnostný úrad (ďalej len „úrad“) za dôležité vyriešiť dve skutočnosti v návrhu vyhlášky predkladanom Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „návrh vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky“), a to aby: a) platili pri manipulácií s utajovaným registratúrnym záznamom ustanovenia návrhu vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ak sa v zákone č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a vo všeobecne záväzných právnych predpisoch vydaných na jeho vykonanie neustanovuje inak, a b) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v rámci schvaľovania registratúrneho poriadku podľa § 24 ods. 3 písm. c) zákona č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov schválilo tento registratúrny poriadok až na základe kladného stanoviska úradu, ak pôvodca upraví v registratúrnom poriadku aj manipuláciu s utajovanými registratúrnymi záznamami. Úrad doručí stanovisko k registratúrnemu poriadku Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky v lehote 30 dní. Túto pripomienku považuje Národný bezpečnostný úrad za zásadnú. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
NBÚSR (Národný bezpečnostný úrad) | čl. I | 2. V čl. I žiadame za novelizačný bod 10. vložiť nový novelizačný bod 11., ktorý znie: „11. V § 7 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „vrátane registratúrnych záznamov obsahujúcich utajované skutočnosti (ďalej len „utajované registratúrne záznamy“), ak osobitný predpis9a) neustanovuje inak.“. Poznámka pod čiarou k odkazu 9a znie: „9a) Vyhláška Národného bezpečnostného úradu č. .../2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o administratívnej bezpečnosti utajovaných skutočností.“. Doterajšie novelizačné body sa primerane prečíslujú. Odôvodnenie: Legislatívno-technická pripomienka. Ide o zosúladenie návrhu vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky s návrhom vyhlášky o administratívnej bezpečnosti, ktorá je v legislatívnom procese a predpokladá sa nadobudnutie jej účinnosti spolu s Vašim predkladaným návrhom. Túto pripomienku považuje Národný bezpečnostný úrad za zásadnú. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | Nad rámec návrhu, k § 3 ods. 3 | V platnom znení odseku 3 odporúčam a) slová „pôvodca o tom informuje odosielateľa“ nahradiť slovami „prijímateľ podania o tom informuje odosielateľa“, pretože z navrhovaného znenia nie je zrejmé, kto je v tomto prípade pôvodca, b) doplniť možnosť vrátiť záznam; platné znenie totiž umožňuje použiť všetky dostupné možnosti kontaktovania odosielateľa. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
GPSR (Generálna prokuratúra Slovenskej republiky) | K bodu 2 (poznámka pod čiarou k odkazu 4) | Odporúčame uviesť len skrátenú citáciu zákona č. 305/2013 Z. z., pretože jeho úplná citácia je uvedená v poznámke pod čiarou k odkazu 2 (bod 23.4 prílohy č. 1 k Legislatívnym pravidlám vlády Slovenskej republiky). | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
GPSR (Generálna prokuratúra Slovenskej republiky) | K bodu 6 (§ 4 ods. 4) | Odporúčame prehodnotiť návrh vypustenia možnosti prijať aj zásielku doručenú prostredníctvom faxu, nakoľko niekedy ide o jedinú možnosť doručenia zásielky v súrnych prípadoch, ak nie možné prijať elektronickú zásielku. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MZSR (Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky) | k celému návrhu | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
VšZP (Všeobecná zdravotná poisťovňa, a. s.) | K celému materiálu | Bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | K čl. I, k bodu 2 (§ 2 ods. 2 a 3) | Pojem „používateľsky zrozumiteľným spôsobom“ v navrhovanom znení odseku 3 prvej vete znamená aj vedieť vyhodnotiť konzistentnosť ASIC podpisového kontajnera podľa štandardov o informačných systémoch verejnej správy – Typ: ASiC_XAdES, počet súborov s podpismi, počet podpisov, počet časových pečiatok, počet podpísaných dátových objektov, pretože referent by mal skontrolovať bezpečnostné prvky (napríklad elektronické podpisy, platnosť časovej pečiatky) a preveriť možnú vizualizáciu záznamu, avšak dokumenty a prílohy záznamu v ASIC kontajneri je možné vizualizovať jedine pomocou nainštalovaného softvéru (napríklad inštalačný balík www.slovensko.sk, www.minv.sk obsahujúci D.Verifier). Upozorňujem, že nie každé riešenie registratúry priamo v systéme vyhodnotí konzistentnosť a dá tak referentovi informácie, ktoré potrebuje. Ak to má robiť systém za referenta, bude to mať časový vplyv a finančný vplyv na jednotlivé riešenia registratúr. Odporúčam preto jednoznačne uviesť, či je takýto dokument s príponou *.asic, ktorý je súčasťou podania braný ako príloha alebo iba ako informácia. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | Všeobecne | Návrh je potrebné zosúladiť s prílohou č. 1 Legislatívnych pravidiel vlády SR (napríklad v čl. I bode 1 poslednú vetu uviesť v samostatnom novelizačnom bode a preformulovať ju takto: „V § 2 ods. 1 sa nad slovom „predpisu“ vypúšťa odkaz 4“, v bode 2 poznámke pod čiarou k odkazu 4 uviesť skrátenú citáciu zákona o e-Governmente vzhľadom na znenie poznámky pod čiarou k odkazu 2, v bode 5 za slová „ods. 3“ vložiť slová „prvej vete“, v bode 12 § 12 ods. 7 poslednej vete vložiť za slovo „a“ slová „elektronický formulár“, v poznámke pod čiarou k odkazu 16b nahradiť slová „zákona č. 238/2017 Z. z.“ slovami „neskorších predpisov“, v poznámke pod čiarou k odkazu 16c na konci pripojiť slová „v znení zákona č. 313/2018 Z. z.“, v bode 13 poznámke pod čiarou k odkazu 16e slovo „Napr.“ nahradiť slovom „Napríklad“, slovo „zák.“ nahradiť slovom „zákona“ a slová „zákona č. 238/2017 Z. z.“ nahradiť slovami „neskorších predpisov“, v bode 16 poznámke pod čiarou k odkazu 16h na konci pripojiť slová „v znení zákona č. 313/2018 Z. z.“, v bode 24 poznámke pod čiarou k odkazu 19b číslo „20013“ nahradiť číslom „2013“, v čl. II slová „jedenásteho bodu“ nahradiť slovami „bodu 11“). | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | K čl. I, k bodu 9 (§ 5 ods. 6) | Navrhované znenie je potrebné upraviť, pretože z právneho hľadiska nepovažujem za správne zasielanie kópií, ak ide o elektronickú zásielku určenú viacerým adresátom; malo by ísť o rovnopisy. Napríklad z návrhu nie je zrejmé, ktorý z účastníkov konania dostane originál a ktorý dostane kópiu pri zasielaní rozhodnutí v správnom konaní viacerým účastníkom konania; v takomto prípade by malo ísť o rovnopis dokumentu, ktorý má rovnakú právnu záväznosť ako originálny dokument a nie o kópiu. Naviac nie je zrejmé, či kópie budú rovnako autorizované ako originálny dokument. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | Všeobecne | Upozorňujem, že návrh neupravuje ukladanie zasielaných elektronických dokumentov, ktoré sú častokrát dopĺňané systémovými pečaťami a časovými pečiatkami až na rozhraní Ústredného portálu verejnej správy (moduly eDesk, CEP, MDURZ). Vhodným príkladom je sprístupnenie takýchto elektronických záznamov na vyžiadanie napríklad súdom. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
ÚPPVII (Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu) | bod 1 | Slová "Odkaz 4 nad slovom „predpisu“ vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 4 sa vypúšťajú." je potrebné uvádzať ako samostatný novelizačný bod. Legislatívno-technická pripomienka | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | K čl. I, k bodu 11 (§ 7 ods. 9) | Navrhované znenie je potrebné doplniť o skutočnosť, či do doby sprístupnenia spoločného Centrálneho registra rozhodnutí má orgán verejnej moci zabezpečiť vlastné jedinečné identifikátory druhu rozhodnutia. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | Všeobecne | Návrh je potrebné prehodnotiť v kontexte s Ústavou SR z dôvodu možného nesúladu s jej čl. 13 ods. 1 (čl. I bod 2 § 2 ods. 3, bod 12 § 12 ods. 7, bod 16 § 15 ods. 1, bod 25 § 25a), pretože ukladá povinnosti. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.12.2018 | Detail |