MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | Všeobecne | Vláda Slovenskej republiky vo svojom Programovom vyhlásení na roky 2016 až 2020 považuje sčítanie obyvateľov, domov a bytov 2021 (ďalej len „SODB 2021“) za jedinečnú príležitosť získať spoľahlivé, porovnateľné a vzájomne prepojené štatistické údaje. V tejto súvislosti odporúčame, aby boli výstupy zo sčítania 2021 dostupné na štatistické účely ústredným orgánom štátnej správy, resp. ich analytickým útvarom. Predkladateľ by mal tento zámer reflektovať v celom materiáli, pri príprave aj realizácii SODB 2021. Odôvodnenie: Uvedené podporuje cieľ vzájomného prepájania údajov, ktorý nemožno chápať iba vo vzťahu k Štatistickému úradu Slovenskej republiky. Štatistické výstupy SODB 2021 by mohli taktiež zlepšiť v súčasnosti existujúce štatistické zdroje, zvýšiť kvalitu analytických materiálov pripravovaných a predkladaných ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy a zabezpečiť významné zlepšenie tvorby politík. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | K časti 3. Predpokladaný obsah a systematika zákona o SODB – Cieľ, Obsah - strany 7,8 | Odporúčame v častiach Cieľ a Obsah na stranách 7 a 8 upraviť formuláciu vo vzťahu k porovnateľnosti s predchádzajúcimi zbermi a zabezpečením medzinárodnej porovnateľnosti. Odôvodnenie: Predchádzajúce sčítania nepreberali žiadne dáta z registrov a administratívnych zdrojov. Vychádzali iba z odpovedí priamo od občanov, pričom zároveň na strane 12 predkladateľ uvádza, že dochádzalo k porušovaniu zákonných povinností občanmi. Integrovaný prístup má zlepšiť kvalitu údajov, avšak nazdávame sa, že to bude musieť byť na úkor porovnateľnosti s predchádzajúcim sčítaním. Taktiež môže porovnateľnosť s predchádzajúcim sčítaním znížiť zmena požadovaných medzinárodných štandardov. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | K časti 3. Predpokladaný obsah a systematika zákona o SODB – Obsah – strana 9 | Odporúčame v časti Obsah na strane 9 v poslednom odseku preformulovať znenie prvej vety, podľa ktorej je obyvateľ povinný pri poskytovaní údajov použiť jednu z foriem elektronického sčítania. Odôvodnenie: V ďalšom texte predkladateľ uvádza, že osoby, ktoré nie sú schopné vyplniť formulár elektronicky budú môcť využiť služby sčítacieho asistenta. T.j. elektronické vyplnenie občanom sa javí skôr ako možnosť než povinnosť. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | K časti 3. Predpokladaný obsah a systematika zákona o SODB – Obsah - strana 8 | Odporúčame v časti Obsah na strane 8 druhom odseku Povinné osoby za druhú vetu vložiť novú tretiu vetu, ktorá znie: „U obyvateľov patriacich do osobitných skupín obyvateľstva, ktorých spôsobilosť na právne úkony je obmedzená súdom, bude povinnou osobou súdom ustanovený opatrovník.“. Odôvodnenie: Odporúčame medzi povinné osoby doplniť súdom ustanoveného opatrovníka, v prípadoch tých obyvateľov, ktorí majú súdom obmedzenú spôsobilosť na právne úkony. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | Všeobecne | Odporúčame v predkladanom materiáli objasniť resp. nahradiť v texte použité cudzie výrazy a slovné spojenia (napr. secundum et intra legem, cenzus, diseminácia, antietatický) priamo prekladom alebo napr. tak, ako je vysvetlený pojem contra legem. Prípadne odporúčame používať termíny, ktoré budú použité aj v zákone (cenzus - sčítanie). Odôvodnenie: Z dôvodu zaistenia zrozumiteľnosti predkladaného materiálu. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | K časti 3. Predpokladaný obsah a systematika zákona o SODB – Obsah – strana 10 | Odporúčame v časti Obsah na strane 10 v časti Asistent pre sčítanie vetu „Pôjde o mimopracovný pomer formou dohody na dobu určitú.“ nahradiť vetou „Činnosť bude vykonávať na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru.“. Odôvodnenie: Zosúladenie s terminológiou Zákonníka práce. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | K doložke vybraných vplyvov | V doložke vybraných vplyvov vyznieva kontroverzne, že Štatistický úrad Slovenskej republiky uvádza zvýšené výdavky na prípravu SODB 2021 oproti rozpočtovaným, cca o 11 mil. eur v roku 2020, pričom nemá dôjsť k žiadnym pozitívnym vplyvom na podnikateľské prostredie a na občana. Taktiež môže dôjsť k druhotnému pozitívnemu efektu, nakoľko kvalitnejšie výstupy zo SODB umožnia prijímať zodpovednejšie rozhodnutia na úrovni štátu, územných samospráv a zamestnávateľov, čo sa pozitívne v budúcnosti prejaví aj vo vzťahu k sociálnym vplyvom; tieto skutočnosti preto odporúčame uviesť v bode 10. Poznámky v doložke vybraných vplyvov. Odôvodnenie: V celom predkladanom materiáli sa uvádza integrovaný prístup pre SODB 2021, pričom jeho cieľom je, že časť údajov nebude nutné žiadať priamo od občanov, ale použijú sa údaje z existujúcich registrov a administratívnych zdrojov. Z nášho pohľadu by sa malo jednať o odbremenenie občanov, čo zároveň napĺňa záväzok vlády z Programového vyhlásenia 2016-2020: „Bude pritom dbať na zníženie administratívnej záťaže obyvateľov.“. Uvedené malo prinajmenšom priniesť pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana, avšak podľa doložky vybraných vplyvov predložený návrh takéto vplyvy neprináša. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | K doložke vybraných vplyvov | V doložke vybraných vplyvov v časti Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu si dovoľujeme upozorniť, že poistné zaplatené zamestnávateľom uvádzané v tabuľke č. 4 a 5 bude príjmom Sociálnej poisťovne a verejného zdravotného poistenia, ktorých rozpočty sú súčasťou verejného rozpočtu. Predmetné odporúčame doplniť do tabuľky č. 1 a vyplniť tabuľku č. 3 zvlášť za všetky subjekty verejnej správy. V tabuľke č. 1 a 3 je potrebné pripočítať aj poistné platené zamestnancom. Odôvodnenie Predmetný návrh je v súlade s aktuálnou Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MPSVRSR (Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky) | K časti 3. Predpokladaný obsah a systematika zákona o SODB – Obsah - strana 10 | V súvislosti so znením poslednej vety na strane 10: „V zákone o SODB sa na jednoznačnú identifikáciu fyzickej osoby použije rodné číslo.“ upozorňujeme na fakt, že ešte v nedávnej minulosti existovali rádovo tisíce duplicitných rodných čísel. Napríklad Informačný systém registra fyzických osôb používa ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby PČO, ktoré zo svojej podstaty vylučuje možnosť vzniku duplicít. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
ÚGKKSR (Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky) | K bodu 3, časť „Obsah, str. 9 | Ako administratívne zdroje použité pri sčítaní obyvateľov sú uvedené cit. aj: „Informačné systémy geodézie, kartografie a katastra“. Uvedené je potrebné opraviť na jednotné číslo, t.j. „Informačný systém geodézie, kartografie a katastra“, keďže sa jedná o jeden informačný systém. Uvedené je potrebné zosúladiť v celom texte materiálu. Odôvodnenie: Informačný systém geodézie, kartografie a katastra je definovaný v zákone č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov, pričom sa jedná o jeden informačný systém, ktorého správcom je Úrad geodézie, kartografie a katastra SR. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
ÚPPVII (Úrad podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu) | vlastnému materiálu | V časti 2. b) Národná legislatíva odporúčame na konci zákonov č. 211/2000 Z. z., č. 4/2001 Z. z., č. 581/2004 Z. z. a č. 333/2011 Z. z. doplniť slová „v znení neskorších predpisov“. Legislatívno-technická pripomienka. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
AZZZ SR (Asociácia zamestnávatelských zväzov a združení Slovenskej republiky) | predloženému návrhu | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
ÚGKKSR (Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky) | K dokumentu „Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu“ | Použitú skratku ÚGKK SR navrhujeme rozpísať na Úrad geodézie, kartografie a katastra SR. Odôvodnenie: Lagislatívno-technická pripomienka. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MŽPSR (Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky) | materiálu ako celku | V Legislatívnom zámere zákona o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021 sa uvádza: Sčítacie obvody – podľa § 20 zákona o štátnej štatistike ŠÚ SR vedie register sčítacích obvodov; podľa § 24 zákona o štátnej štatistike sa v registri sčítacích obvodov evidujú sčítacie obvody z celého územia SR, ktoré sú vytvorené podľa osobitného zákona - zákona o sčítaní. Spôsob vytvorenia sčítacieho obvodu bude upravený v osobitnom zákone o SODB. Navrhujeme poslednú vetu citovaného textu upraviť nasledovne: „Spôsob vytvorenia sčítacieho obvodu bude upravený v osobitnom zákone o SODB podľa aktualizovaných hraníc základných sídelných jednotiek, v spolupráci s rezortom MŽP SR ako správcom registra základných sídelných jednotiek.“. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
NBS (Národná banka Slovenska) | celému materiálu | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 24.11.2017 | Detail |
MHSR (Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky) | K doložke vybraných vplyvov | Odporúčame predkladateľovi zrušiť vyznačenie pozitívneho vplyvu v časti 9. doložky vybraných vplyvov a vyznačiť, že materiál nemá žiadny vplyv na informatizáciu. Odôvodnenie: predkladateľ vyznačil v časti 9. doložky vybraných vplyvov pozitívny vplyv na informatizáciu. Na základe bodu 4.5 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov schválenej uznesením vlády SR č. 24 zo 14. januára 2015 v znení uznesenia vlády SR č. 513 zo 16. septembra 2015 a uznesenia vlády SR č. 76 z 24. februára 2016 by mal predkladateľ v prípade identifikácie vplyvu vypracovať príslušnú analýzu vplyvov. V súčasnej dobe nie je možné konkrétne a presne identifikovať vplyvy na informatizáciu spoločnosti potrebné na vypracovanie analýzy a preto odporúčame predkladateľovi zrušiť vyznačenie pozitívneho vplyvu a vyznačiť, že materiál nemá žiadny vplyv na informatizáciu. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 23.11.2017 | Detail |
MPRVSR (Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky) | | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 23.11.2017 | Detail |
VšZP (Všeobecná zdravotná poisťovňa, a. s.) | celému materiálu | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 23.11.2017 | Detail |
MVSR (Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky) | | K uvedenému materiálu ministerstvo vnútra neuplatňuje pripomienky. Berieme na vedomie vymedzený okruh všeobecne záväzných právnych predpisov v pôsobnosti ministerstva, ktoré budú dotknuté pri spracovaní paragrafového znenia zákona. K obsahu a rozsahu zmien sa však vyjadríme až v ďalšom štádiu prípravy zákona o sčítaní obyvateľov, domov a bytov v roku 2021. Zároveň požadujeme, aby bolo ministerstvo vnútra prizvané ku všetkým pripravovaným zmenám v právnych predpisoch v jeho pôsobnosti pred medzirezortným pripomienkovým konaním. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 23.11.2017 | Detail |
SVSRNM (Splnomocnenec vlády Slovenskej republiky pre národnostné menšiny) | celému materiálu | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 23.11.2017 | Detail |
| | | | | | |