ÚGKKSR (Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky) | všeobecne | V súvislosti s vyššie uvedeným odôvodnením navrhovanej zmeny zároveň navrhujeme spresniť označenie doterajšieho odboru a nové rozdelenie dvoch jeho odvetví uvedené v Inštrukcií č. 7/2009 Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky z 25. marca 2009 č. 23635/2009-51 o organizácií a riadení znaleckej, tlmočníckej a prekladateľskej činnosti (ďalej len „Inštrukcia č. 7/2009“) vydanej v súlade s § 1 ods. 8 vyhlášky č. 490/2004 Z. z. Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „vyhláška č. 490/2004 Z. z.“), ktorý umožňuje vykonanie zmeny inštrukcie na základe písomnej požiadavky orgánov verejnej moci. Nakoľko zmenu Inštrukcie 7/2009 považujeme za zásadnú a priamo súvisiacu s vyššie uvedenou pripomienkou Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky k návrhu vyhlášky, uplatňujeme v súlade s § 1 ods. 8 vyhlášky č. 490/2004 Z. z. nasledovný návrh na jej zmenu: V prílohe č. 3 Inštrukcie č. 7/2009 „Zoznam znaleckých odborov a odvetví“ navrhujeme zmeniť názov odboru a nové rozdelenie jeho odvetví nasledovne: Súčasný stav: Číslo odboru, resp. odvetvia Názov odboru, resp. odvetvia 15 00 00 Geodézia a kartografia 15 01 00 Geodézia 15 02 00 Kartografia a fotogrametria Nový stav: Číslo odboru, resp. odvetvia Názov odboru, resp. odvetvia 15 00 00 Geodézia, kartografia a kataster nehnuteľností 15 01 00 Geodézia, kartografia a fotogrametria 15 02 00 Kataster nehnuteľností Vyššie uvedenú zmenu prílohy č. 3 Inštrukcie 7/2009 navrhujeme vykonať k dátumu nadobudnutia účinnosti vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 490/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 382/2004 Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorá je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Odôvodnenie: Podľa dlhodobo platného legislatívneho stavu na základe úspešne vykonanej skúšky pred Komorou geodetov a kartografov vydáva a odoberá osvedčenie o osobitnej odbornej spôsobilosti Komora geodetov a kartografov podľa § 8 zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov pre práce v navrhovanom odvetví „geodézia, kartografia a fotogrametria“. Analogicky na základe úspešne vykonanej skúšky pred Úradom geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky vydáva a odoberá osvedčenie o osobitnej odbornej spôsobilosti Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky podľa § 7 v spojení s § 9 zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov pre práce v navrhovanom odvetví „kataster nehnuteľností“. Obsahové vymedzenie doterajšieho znaleckého odboru 15 00 00 geodézia a kartografia a jeho dvoch odvetví je už dlhší čas predmetom kritických diskusií odborníkov a predkladania návrhov na jeho modifikáciu. Kriticky je hodnotená najmä skutočnosť, že z dlhodobého hľadiska je síce v tomto odbore dominantná množina znaleckých úkonov v oblasti katastra nehnuteľností, ale táto skutočnosť nie je rešpektovaná ani v názve odboru, ani v názve dvoch odvetví. V snahe skrátiť čas a zvýšiť kvalitu znaleckého dokazovania a zároveň dosahovať reprodukovateľné a opakovateľné výsledky s využitím aktuálnych vedeckých poznatkov a dostupných vedeckých metód najmä vo sfére katastra nehnuteľností, z ktorej sféry sa zhromažďuje drvivá väčšina požiadaviek súdov o znalecké posudky z doterajšieho odboru geodézia a karatografia (za obdobie posledných 30 rokov je z oblasti katastra nehnuteľností kvalifikovaným odhadom 95 % všetkých znaleckých posudkov tohto znaleckého odboru) je podávaný návrh spresneného pomenovania tohto odboru a jeho nového rozdelenia na dve odvetvia. Zároveň sa navrhuje zvýšenie požiadaviek na kvalitu znalcov a teda aj znaleckých posudkov tohto odboru zakompovaním povinnosti získať osobitnú odbornú spôsobilosť podľa zákona č. 215/1995 o geodézii a kartogtrafii v znení neskorších predpisov. Táto povinnosť by bola na úrovni špecializovaného vzdelávania (v zmysle § 2 ods. 1 písm. e a § 10 vyhlášky č. 490/2004 Z. z.), ale nebola by zahrnutá do Prílohy č. 1 vyhlášky č. 490/2004 Z. z., lebo každý žiadateľ o zápis do zoznamu znalcov by už mal mať túto osobitnú odbornú spôsobilosť získanú. Komora geodetov a kartografov podľa § 6 písm. d), e), f), g), h), i), j) a § 8 zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov, čo možno stotožniť so skupinou činnosti v navrhovanom znaleckom odvetví „geodézia, kartografia a fotogrametria“, na základe úspešných skúšok uchádzačov udelila vyše 400 osobitných odborných spôsobilostí. Do 1.1.1998 Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky podľa § 6 písm. a), b), c), d), e), § 7 v spojení s § 9 zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov, čo možno stotožniť so skupinou činností pre práce v navrhovanom znaleckom odvetví „kataster nehnuteľností“, na základe úspešných skúšok uchádzačov udelil 534 osobitných odborných spôsobilostí a od 1.1.1998 do 1.12.2015 ďalších 497 (= 1131 dovedna). Je zrejmé, že je to dostatočný počet špecializovaných odborníkov, ktorí po skončení svojho druhostupňového (inžinierskeho) vysokoškolského vzdelania v odbore geodézia a kartografia získali navyše predmetnú vysokú odbornosť – odbornú spôsobilosť, ktorá ich predurčuje uchádzať sa o pozíciu znalca v predmetnom odbore. Zvýšením kvality a opakovateľnosti výsledkov znaleckého dokazovania sa zároveň znížia celkové výdavky rozpočtu verejnej správy na znalečné a zároveň sa zefektívni výkon štátneho dohľadu nad znalcami z pohľadu hospodárenia s prostriedkami rozpočtu verejnej správy vzhľadom na uhradené znalečné v súlade so zásadami hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti vrátane správnoprávnej a civilnoprávnej zodpovednosti znalcov. Zvýšením kvality znaleckej činnosti sa zníži súčasná vysoká zaťaženosť súdov vo sfére susedských konfliktov o priebeh vlastníckych hraníc a zrýchlia sa tieto súdne konania. Uvedený návrh na zmenu Inštrukcie č. 7/2009 je zásadného charakteru. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | 12.8.2016 | Detail |
ÚGKKSR (Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky) | K Čl. I | V § 2 ods. 1 písm. e) žiadame na konci vynechať čiarku a doplniť nový text v znení: „alebo osvedčená kópia dokladu o získaní osobitnej odbornej spôsobilosti podľa osobitného predpisu xx),“. Zároveň navrhujeme doplnenie poznámky pod čiarou k novému odkazu xx) nasledovne: „xx) § 7 až 9 zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov.“ Odôvodnenie: Podľa dlhodobo platného legislatívneho stavu na základe úspešne vykonanej skúšky pred Komorou geodetov a kartografov vydáva a odoberá osvedčenie o osobitnej odbornej spôsobilosti Komora geodetov a kartografov podľa § 8 zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov pre práce v nižšie navrhovanom odvetví „geodézia, kartografia a fotogrametria“. Analogicky na základe úspešne vykonanej skúšky pred Úradom geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky vydáva a odoberá osvedčenie o osobitnej odbornej spôsobilosti Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky podľa § 7 v spojení s § 9 zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov pre práce v nižšie navrhovanom odvetví „kataster nehnuteľností“. Túto pripomienku považuje Úrad za zásadnú. | Zásadná pripomienka | Odoslaná | 12.8.2016 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | Všeobecne | Návrh je potrebné zosúladiť s čl. 8 ods. 8 Legislatívnych pravidiel vlády SR (v čl. II doplniť odôvodnenie navrhovanej účinnosti) a s prílohou č. 1 týchto pravidiel (napríklad v úvodnej vete uviesť len citáciu § 33 písm. g) vykonávaného zákona, pretože predmet úpravy sa viaže iba k tomuto ustanoveniu, v novelizačnom bode zrušiť označenie odseku 1 v § 21). | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.8.2016 | Detail |
MFSR (Ministerstvo financií Slovenskej republiky) | Všeobecne | Beriem na vedomie, že návrh nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Upozorňujem však, že v takomto prípade nie je potrebné v doložke vybraných vplyvov bode 9. časti Vplyvy na rozpočet verejnej správy označovať rozpočtovo zabezpečené vplyvy. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.8.2016 | Detail |
SŠHRSR (Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky) | celému materiálu | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.8.2016 | Detail |
VšZP (Všeobecná zdravotná poisťovňa, a. s.) | K celému materiálu | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.8.2016 | Detail |
PMÚSR (Protimonopolný úrad Slovenskej republiky) | čl. I návrhu vyhlášky | V dôvodovej správe sa uvádza, že návrhom vyhlášky sa vyhovuje protestu prokurátora a vypúšťa sa § 21 ods. 1. Z návrhu vyhlášky nie je zrejmé, ako bude prebiehať výkon kontroly u znalcov, tlmočníkov a prekladateľov, ktorí vykonávajú činnosť vo svojom obydlí. Z návrhu sa javí, že vypustením § 21 ods. 1 sa zužuje možnosť kontroly nad určitou skupinou znalcov, tlmočníkov a prekladateľov, a tým môže dôjsť vytvoreniu nevyváženého stavu v porovnaní s tými, ktorí kontrole podliehajú. Zároveň odporúčame doplniť dôvodovú správu k vysvetleniu protestu prokurátora, pretože nie je zrejmé, či sa protest prokurátora sa týkal celého § 21 ods. 1 písm. a) až e), alebo len § 21 ods. 1 písm. a). | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.8.2016 | Detail |
AZZZ SR (Asociácia zamestnávatelských zväzov a združení Slovenskej republiky) | predloženému návrhu | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 12.8.2016 | Detail |
ÚNMSSR (Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky) | celému materiálu | ÚNMS SR nemá k predloženému materiálu žiadne pripomienky. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 11.8.2016 | Detail |
MPRVSR (Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky) | celému materiálu | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 11.8.2016 | Detail |
GPSR (Generálna prokuratúra Slovenskej republiky) | | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 11.8.2016 | Detail |
MŽPSR (Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky) | celému materiálu | bez pripomienok | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 10.8.2016 | Detail |
NBS (Národná banka Slovenska) | celému materiálu | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 9.8.2016 | Detail |
MVSR (Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky) | | 3. Druhá veta čl. I má podľa Legislatívnych pravidiel vlády SR znieť takto: "Súčasne sa zrušuje označenie odseku 2.". | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 9.8.2016 | Detail |
MVSR (Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky) | | 2. V úvodnej vete odporúčame vypustiť slová "b), c), e) až", keďže predmetná vyhláška sa vydáva len na základe § 33 písm. g) zákona č. 382/2004 Z. z. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 9.8.2016 | Detail |
MVSR (Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky) | | 1. V názve vyhlášky je potrebné na konci pripojiť slová "v znení neskorších predpisov", keďže vyhláška č. 490/2004 Z. z. už bola viackrát novelizovaná. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 9.8.2016 | Detail |
NSSR (Najvyšší súd Slovenskej republiky) | Celému materiálu. | Bez pripomienok. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 8.8.2016 | Detail |
ÚPVSR (Úrad priemyselného vlastníctva Slovenskej republiky) | Čl. I | Odporúčame upraviť tento novelizačný bod v súlade s bodom 37. Legislatívno-technických pokynov. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 8.8.2016 | Detail |
MZVaEZSR (Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky) | čl. I | Druhú vetu odporúčame zosúladiť s bodom 37 Prílohy č. 1 k Legislatívnym pravidlám vlády Slovenskej republiky. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 5.8.2016 | Detail |
MZVaEZSR (Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky) | úvodnej vete | V úvodnej vete odporúčame slová „zákona č. 490/2004 Z. z.“ nahradiť slovami „zákona č. 382/2004 Z. z.“. Legislatívno-technická pripomienka. | Obyčajná pripomienka | Odoslaná | 5.8.2016 | Detail |
| | | | | | |