PI/2016/143 Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Naspäť na zoznam pripomienok

Detail pripomienky

Organizácia: SARM (SLOVENSKÁ ASOCIÁCIA RIZIKOVĚHO MANAŽMENTU)
Pripomienka k:
Dátum vytvorenia: 20.10.2016
Zásadná: Nie
Stav: Nespracovaná
Pripomienka:
Vážený  pán Ing. Turok,
dovoľujeme si ako asociácia na finančnom trhu  touto cestou podať    podnety a návrhy k predbežnej informácii o návrhu novely zákona  186/2009, z titulu, že  pôsobíme  na trhu ako jedna z mála vzdelávacích ustanovizní pre vyšší a najvyšší stupeň odbornej spôsobilosti pre sektor poistenia. Bez   akejkoľvek podpory štátu pre od rok 2009-2016  vykonali niekoľko  OFV  v spoluprácií s odbornou verejnosťou, asociáciami, akademickou obcou atď ... viac na www.isarm.sk.   Svojimi pravidelnými  návrhmi v rámci  MPK alebo z  vlastnej iniciatívy  pre ochranu spotrebiteľa na trhu   naše návrhy  jednoznačne  zmenili zákon o PZP v roku 2011. (podnet daný v roku 2008 na MFSR).  

1. Vzhľadom na komplexnosť  IDD, odbornú náročnosť sektora poistenia oproti iným sektorom FS a podstatné nezrovnalosti  186/2009 vs. IDD  pre  kvalifikované štandardné vykonanie činnosti FS a FP pre sektor poistenia navrhujeme  oddeliť v novele zákona sektor poistenia od ostatných sektorov FS osobitnou časťou. Navrhujeme   preniesť definície čl. 2 IDD  najmä  „distribúcia poistenia/zaistenia, distribútor poistenia, sprostredkovateľ poistenia, poradenstvo, odmena“  priamo do  novely zákona 186. 
2. Zdôrazňujeme aj naša  prax ukázala prijatím IDD, že  nedeliteľnou súčasťou sprostredkovania poistenia  je aj poradenstvo a to na základe buď na žiadosť zákazníka alebo z iniciatívy distribútora poistenia. Ak distribútor  v konkrétnom prípade  prehlási/ potvrdí pre  poskytuje aj PORADENSTVO,  zodpovednosť distribútora je maximálna čo prináša aj  najvyššiu ochranu  zákazníka/klienta.
3. Touto cestou  by sme vás radi požiadali o osobné konzultácie pri vyjasnení si  úskalí   jednotlivých  ustanovení IDD, ktoré   by napomáhali napr. odstrániť  v súčasnej praxi  vyskytovanú nerovnosť zaobchádzania medzi distribútormi a následne  príslušnú ochranu zákazníkov na poistnom trhu. 
4. Súčasný konflikt záujmov  v zákone  186  považujeme  vzhľadom na  ustanovenia IDD za chybný od úplného začiatku zákona v roku 2009, čo malo  dopad  na vymiznutie  TOPprofesie „ poisťovací maklér“ na slovenskom poistnom trhu, diskriminácie slovenských subjektov oproti zahraničným subjektom ( CZ, A, D); neschopnosť slov. sprostredkovateľov poistenia voľne pôsobiť  v rámci celej Únie.
Najmä pre slovenské firmy exportujúce svoje služby či výrobky sa predražuje sprostredkovanie   potrebných poistných krytí a produktov poistenia pre ich podnikanie. ( napr. v poistení zodpovednosti za škodu).
5. Prísnosť súčasného zákona 186  a jasnú diskrimináciu  slov. sprostredkovateľov  poistenia  uvádzame  na príklade, že českí poisťovací makléri majú  podpísané rovnaké sprostredkovateľské zmluvy ako SFA a dostávajú provízie od sl. poisťovní. Namieste  je otázka prečo 7 rokov sa to toleruje na trhu ?
6. Zároveň pripomíname i projekty www.sustavapovolani.sk  a/alebo www.kvalifikacie.sk  kde súčasné znenie zákona 186  nedovoľuje vytvorenie  medzinárodného štandardu profesie poisťovací maklér  na Slovensku ( stupeň odbornosti  7  z max. 8 možných).
7. Na osobnej konzultácii  pri MFSR  navrhujeme   posúdiť možnosť, ako nastaviť  podporu  rovnosti podmienok a hospodárskej súťaže sprostredkovateľov a kto to bude vykonávať zo štátnych  inštitúcií či orgánov dohľadu. ( preambula IDD). 
8. Navrhujeme  nepodmieňovať vykonávanie OFV   pre všetky sektory  a pre všetky stupne odbornej spôsobilosti   v zmysle súčasného zákona. Vytvoriť   konkurenčné prostredie vo  OFV,  umožniť  jednoduchými  mechanizmami overovať a akceptovať OFV  v zahraničí napr. v CZ či Rakúsku, Nemecku.( napr. cez  vzdelávacie komisie  jednotlivých asociácií na finančnom trhu ).
9. Pri príprave  novely zákona    navrhujeme počítať s priamou finančnou podporou štátu MFSR  pri vzdelávaní  lektorov či odborných garantov a činnosti vzdelávacích ustanovizní  OFV a/alebo asociácií na finančnom trhu, ktorých  pre sektor poistenia/ zaistenie je pre vyšší a najvyšší stupeň OS žalostne málo.   Navrhujeme zhodnotiť  pridanú hodnotu   výberu  poplatkov  za stredný a vyšší stupeň  pre  ochranu spotrebiteľa (odhad  celkových platieb za skúšky pre všetky sektory cca 5 000 000 EURO v rokoch 2010-2016-201?).
10. Sme za transparentné vypísanie  do  novely zákona  podmienok  na vykonávanie  odborných skúšok bez ohľadu na veľkosť asociácie, nepodmieňovať vykonávať  povinne skúšky  pre všetky sektory.
11. Zrušiť vykonávanie  pravidelných  skúšok pre  sektor poistenia  a navrhujeme len dva stupne  základný a vyšší.
12. Navrhujeme  zrušiť   § 32 ods. 4, nakoľko daný údaj PVNFS  nepriniesol žiaden plánový osoh pre  ochranu spotrebiteľa. Smernica IDD pre IŽP  komplexne ošetruje v čl. V a hlavne 6  predchádzanie  konfliktom záujmov.
13. Smernica IDD pre sektor neživotného poistenia v minimálnej harmonizácii  pripomína pred poskytnutím služby uviesť DRUH ODMENY, nie jeho výšku ako v súčasnosti  je uvedené v § 32  zákona 186  a nad rámec IDD. Nakoniec i oficiálne vyjadrenie NBS  pri  MLM sieťach  je    povinnosť uvádzať len odmenu príslušného stupňa sprostredkovateľa nie  SFA voči klientovi.
14. Na základe konkrétnych   poznatkov  z praxe na poistnom trhu  i na základe diskusií  na vzdelávacích aktivitách OFV vieme preukázať, že každý sprostredkovateľ poistenia VFA, SFA,PFA, ak koná v zmysle  § 28    zákona 186  môže  byť odmeňovaní i klientom.
15.   Na trhu pôsobia  s dlhoročnou  praxou  na poistnom trhu ľudia  s dostatočnými znalosťami   nielen ako SZČO  s predmetom činnosti  vykonávanie mimoškolskej vzdelávacej činnosti,  osvedčeniami o kvalifikácií „Lektor ďalšieho vzdelávania“  cez NÚCV  v rámci programu CVANU v rámci Operačného programu EÚ VZDELÁVANIE ale i súdni znalci, právnici  z oblasti poistného práva, osobnosti poistného trhu... Nebrániť im  prísnymi  podmienkami vykonávať doterajšiu činnosť   podnikania  v rámci OFV    napr. vysokými finančnými zábezpekami  na prevádzkovanie OFV či materiálnym či technickým zabezpečením. Záštitu či odborného garanta by mohli prevziať i asociácie pri OFV. 
16. Navrhujeme   zvážiť pojem  odborných garantov vzdelávania pre  firmy sprostredkovateľov  poistenia  a/alebo asociácie s príslušnou mierou zodpovednosti za OFV. 
17. Primeraným legislatívnym  opatrením podporu   vykonávať OFV  aj pre  lektorov ďalšieho vzdelávania  s praxou na poistnom trhu. príp. vytvoriť register lektorov OFV pre daný sektor  ( pre poisťovníctvo obzvlášť ).
18. Navrhujeme upraviť  súčasné  sylaby OFV  v zmysle   IDD príloha I na tri sektory ( neživotné, IŽP a dopln. ŽP ), pričom v oblasti  neživotného poistenia rozdeliť produkty i skúšky na  retailové a firemné. 

V prípade akýchkoľvek otázok sme k dispozícií.

S úctou 

Oliver Borko
+421 903 659 267

Slovenská asociácia rizikového manažmentu ( SARM)
Považská  17
831 03 Bratislava
vzdelavanie@isarm.sk 
www.isarm.sk