LP/2017/353 Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 422/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov v znení nariadenia vlády č. 433/2012 Z. z.

Naspäť na zoznam pripomienok

Detail pripomienky

Organizácia: SKU (Slovenská komora učiteľov)
Pripomienka k: Čl. I bodu 1
Dátum vytvorenia: 07.06.2017
Zásadná: Áno
Stav: Nespracovaná
Pripomienka:
Zásadná pripomienka SKU k Čl. I bodu 1:
Nesúhlasíme s navrhovanou úpravou. 
Odôvodnenie: 
SKU vo svojom stanovisku z 30. marca 2017 doručenom o.i. aj MŠVVaŠ zdôrazňuje nevyhnutnosť zníženia rozsahu priamej výchovnej činnosti vychovávateľov v ŠKD tak, aby nebolo potrebné ich úväzok dopĺňať inou činnosťou: „Už od r. 1998 sa vychovávatelia z praxe snažia aktívne poukazovať na závažné problémy, s ktorými sa v práci stretávajú: nereálne stanovený úväzok a nemožnosť jeho naplnenia na 100%; diskriminačné praktiky pri prepočítavaní hodín, pri dopĺňaní úväzkov vyučovacou povinnosťou v škole“ http://sku.sk/skolske-kluby-deti-su-uz-20-rokov-na-okraji-zaujmu-ministerstva-skolstva/
Ak by bol základný úväzok vychovávateľa školského klubu detí stanovený reálne, tak by nebola potreba dopĺňať ho priamou vyučovacou činnosťou v škole. Žiadame preto Prílohu č. 1 k nariadeniu vlády SR č. 422/2009 Z. z. upraviť tak, aby rozsah priamej výchovnej povinnosti vychovávateľov v školských kluboch detí, čiže ich základný úväzok (počet hodín) bol zmenený z 27 na 23 hodín týždenne.
Pokiaľ základný úväzok vychovávateľa školského klubu detí nebude stanovený ako navrhujeme, tak návrh na zmenu v prepočítavaní v pomere 1:1 pokladáme za ďalší krok diskriminujúci vychovávateľov, ktorým nie je možné reálne naplniť základný týždenný úväzok výchovnou činnosťou a sú nútení úväzok dopĺňať vyučovaním niektorých predmetov. Aktuálne platné nariadenie, v ktorom sa pre vychovávateľa dve hodiny priamej vyučovacej činnosti v škole počítajú ako tri hodiny priamej výchovnej činnosti v školskom klube detí (2:3), zohľadňuje náročnosť priamej vyučovacej činnosti vychovávateľa. Ak vychovávateľ vyučuje, tak popri svojich povinnostiach, je povinný vypracovávať výchovno-vzdelávacie plány, prípravy na vyučovanie, mať skoršie nástupy do práce a po vyučovacej povinnosti hneď nastúpiť k svojej výchovnej činnosti bez psychohygienickej prestávky.